Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gångar med singel

1. EffEff
    Medlem · 3 inlägg

EffEff

Medlem
    Hej!
    Jag tänkte anlägga en meter breda gångar i mitt trädgårdsland med singel. Behöver jag stenmjöl först (om ja, hur tjockt?) eller kan jag lägga singel direkt, typ 5 cm?

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 506 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag skulle lagt en duk (mot växtlighet) och sen singel på.
    Vet inte varför man skulle lägga stenmjäl under ett grövre material som singel ?

3. EffEff
    Medlem · 3 inlägg

EffEff

Medlem
    Tack för svaret. Argumentet med stenmjöl under är om jag förstår rätt att underlaget blir hårdare (förutsatt att man paddar stenmjölet).

4. yonna
    Medlem · Österlen · 8 307 inlägg

yonna

Medlem
    Undvik duk. Ger bara problem i framtiden.

5. W
    Medlem · 1 948 inlägg
    Vad får man för problem?

6. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 529 inlägg
    När man krattar grusgången eller vill använda ogräsjärn och redskapen fastnar i duken ångrar man att man la den.
    Vi har hårt och bra underlag, skyfflade väck ojämnheter för hand, jämnade av med 5-10cm 0-16 eller nåt sånt. Paddade inte, la på singel, klart. Behöver endast rensa längs rabattkanterna.
    Har tagit bort markduken på flera ytor.

7. EffEff
    Medlem · 3 inlägg

EffEff

Medlem
    Tack för alla bra tips!

8. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 506 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Funkar det i längden också ?
    Min erfarneht är att ogräs tittar upp efter 2-5 år genom grus, eller packade ni det väldigt hårt ?

9. Jiji
    Medlem · 3 295 inlägg
    Ogräs i grusgångar kommer framförallt uppifrån med frö. Det behöver krattas och skyfflas regelbundet för att det inte ska bli ogräs.

Grusgångar, liksom det mesta i trädgården behöver underhåll.

Att padda under gör att det blir lite hårdare och därmed något mer framkomligt för rullstol, barnvagn och visade det sig ambulansens bår.

• Laddar…
  10. W
    Medlem · 1 948 inlägg
    Gör man rätt så har man grävt bort rotogräs/ogräs lägger duk för att förhindra att schaktbotten och gruset blandar sig.
    Ogräs som börjar växa i gruset är frösått och går inte att förhindra med någon duk.
    Dukens uppgift är inte att förhindra ogräs från att växa den är endast för att separera materialen och ge bärighet i gången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.