Hej!
Jag undrar hur man lagar och putsar sockeln till ett 1700-tals torp med mullbänk.
Den förra ägaren har lappat och lagat med cement (antar jag) och putsen har spruckit, fallit bort i stora sjok. Och fickor har bildats mellan träsyll och stengrund, där vatten lätt tränger in.
Jag har börjat knacka bort cementen. Det som är löst och alla ställen där det finns fickor. Nu undrar jag vad nästa steg är. Ska jag försöka ta bort allt bruk?
När jag sen bygger upp det på nytt tänkte jag mura med kalkstensbruk. Ska man mura allt eller bara mellan stenarna och hur gör man med springan mellan träsyll och stengrunden?
Bifogar några bilder.
Tacksam för alla råd och tips!
Jag undrar hur man lagar och putsar sockeln till ett 1700-tals torp med mullbänk.
Den förra ägaren har lappat och lagat med cement (antar jag) och putsen har spruckit, fallit bort i stora sjok. Och fickor har bildats mellan träsyll och stengrund, där vatten lätt tränger in.
Jag har börjat knacka bort cementen. Det som är löst och alla ställen där det finns fickor. Nu undrar jag vad nästa steg är. Ska jag försöka ta bort allt bruk?
När jag sen bygger upp det på nytt tänkte jag mura med kalkstensbruk. Ska man mura allt eller bara mellan stenarna och hur gör man med springan mellan träsyll och stengrunden?
Bifogar några bilder.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Hade hoppats på något svar här, men får väl skriva lite själv.Torpar-Åsa skrev:Hej!
Bifogar några bilder.
Har nu beställt kalkbruk, som inte var så lätt att få tag på. Ska ta bort all cement i helgen och se vad som finns där bakom... Tänker komplettera med granitstenar och göra det så komplett som möjligt, därefter foga emellan med kalkbruket.
En ny fråga jag har är om man behöver ha syllpapp mellan sten/kalkbruk och syllen?
vad jag förstår skulle det inte behövas då natursten och kalkbruk inte suger upp fukt på samma sätt som cement.
Ytterligare funderingar är varför det egentligen ligger en liggande bräda längst ner. När jag kollat runt på andra torpbilder så går panelen ända ner... Och så har de en fotbräda som ju saknas på vårt torp...
Hur skulle man lösa detta på bästa sätt? Helst utan att behöva ta ner hela panelen...
Hoppas nån vänlig själ har lust att svara/kommentera min funderingar!
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Liggande brädan är väl helt ok, ser ju görbra ut! Kanske har den kommit dit därför att panel och springläkt var uppruttna nedtill, eller så är den mer eller mindre original. Den ser ju iaf ut att ha hängt med ett tag. Kan du avgöra träslag? Kanske rentav är ek: vore ju vettigt om det är tänkt att skottas upp jord mot väggen vintertid (=mullbänk, inget rekommenderat sätt att vinterbona i våra dagar...) Ser du inga spår av en fotbräda kanske d aldrig funnits nån?
Att det öht är putsat är möjligen ett sentida påfund men vettigt ur gnagarsynpunkt. Det där att putsen är liksom uppdragen på brädan ser inte bra ut. Inte undra på om d står vatten... Jag skulle knacka bort o putsa endast stenfyllningen. Detta tillsammans med hängrännor och undvika stänk kanske är tillräckligt? Möjligen en liten diskret fotbräda eller hellre en fotplåt infräst/instucken under syllen om väggen är mkt utsatt.
Att det öht är putsat är möjligen ett sentida påfund men vettigt ur gnagarsynpunkt. Det där att putsen är liksom uppdragen på brädan ser inte bra ut. Inte undra på om d står vatten... Jag skulle knacka bort o putsa endast stenfyllningen. Detta tillsammans med hängrännor och undvika stänk kanske är tillräckligt? Möjligen en liten diskret fotbräda eller hellre en fotplåt infräst/instucken under syllen om väggen är mkt utsatt.
Offerbräda i botten. Den blir dålig först så slipper man byta panelen men främst stocken innanför. Jag hade satt dit en droplist längst ner så att vattnet inte kryper in mellan syll o sten. Då får man ut vattnet en bit vilken minskar risken för sprängning i putsen
Tack för goda råd! Nu har jag kommit fram till att jag tydligen blir tvungen att byta hela bottenstocken, men eftersom det kommer att dra ut på tiden undrar jag hur man ser till att inte ny fukt tränger in under tiden. Behövs avfuktare? (Det är ju mullbänk)
Hej såg din fråga 8 år senare. Håller precis på med samma sak och undrar hur du gjorde till slut.T Torpar-Åsa skrev:Hej!
Bifogar några bilder.