Kollade på markdukar för att lägga under kommande altan, för att slippa ogräs/växtlighet under

Fungerar Markduk N2 från byggmax till detta, eller tjänar jag något på att gå upp 500kr till annan duk?

https://www.byggmax.se/markduk-n2-p21035

99% av ogräset kommer ovanifrån så duken gör inte mycket nytta. Under en altan lär det dessutom vara väldigt begränsat med solljus.

Ogräs växer inte under en altan.
Beror kansle på hur hög men jag har 2st däck efter marken och en altan på ca 60cm höjd.
Det växel när kanten menndet trimmar man ju bort, det växer inget under.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ogräs växer inte under en altan.
Beror kansle på hur hög men jag har 2st däck efter marken och en altan på ca 60cm höjd.
Det växel när kanten menndet trimmar man ju bort, det växer inget under.
Ja kanske inte just "ogräs" i den benämningen.. men växtlighet iaf..

Räcker en N2-duk?

N najks skrev:

Räcker en N2-duk?
Alla dukar räcker - Ingen duk räcker.

Förr eller senare börjar det växa, om det inte är hälleberg, eller ett väldigt tjock och väldränerat lager med makadam, där det inte finns någon fukt under större delen av året.

Så fort det finns lite ljus, lite vatten och lite näring så kommer enstaka plantor att gro och eventuellt slå rot, endera av "ogräs" (örtartade växter som sprids med frön) eller av vedartade växter, vars frön huvudsakligen sprids med fåglar eller djur.

Om vi pratar om "en vanlig altan i tryckimpregnerad trall", så finns en liten glipa mellan trallens brädor, så vatten kommer kommer ner under.
Med lite fall, och grus eller makadam, och/eller en duk under, så leds det mesta av vattnet som rinner mellan plankorna bort bort.

Ett grus eller makadam innehåller ingen näring, alltså kan en växt gro (fröet innehåller lite näring att börja med), men växten kan inte växa till en ordentlig planta, men, efter ett antal år så kommer det ha blåst in lite löv, lite damm och en och annan kvist under altanen (diverse organiskt material), som gör att fröer kan börja växa till sig.

Lite ljus kommer också ner mellan plankorna, vilket räcker till de tåligaste växterna.

En duk hjälper inte heller i längden, för vilken duk som helst kommer att få små revor i sig med tiden (hur UV-skyddade dukarna än sägs vara så blir de spröda med tiden) så att jordlagret under blottas, och löv, damm och annat organiskt material kommer att samlas och det bildas förna ("jord"), och då kan diverse växter börja växa. T.ex. en envis sälgplanta...

Så egentligen handlar det om vilket tidsperspektiv man har, hur man vill göra. På mellan 10-20 års sikt, så kommer ogräs att kunna växa under en altan, hur mycket beror på tillgången på ljus, vatten och organiskt material. Oavsett duk och/eller makadam...

Så använd en duk om du tror på det, eller ha ett väldränerat lager med makadam om du trivs bättre med det.

Jag gillar inte duk något vidare, för det är skitjobbigt att få bort resterna av en gammal duk, som blivit spröd och går sönder. Dessutom så sprider duken mikroplaster när den börjar gå sönder.

Hur nära marken skall den vara? Vad är det under? Vanligt gräs blir inte 30-40 cm högt

N najks skrev:

Räcker en N2-duk?
Jag menade så klart all växtligthet.
Är det nån form av utseende du är ute efter eller är du orolig att det ska börja växa upp grässtrån mellan brädorna? det kommer inte hända.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.