2 148 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Storlek på grävare
Kommer de åt lika bra från alla håll? Då krävs det väl en grävare som når 3m.M maripopp skrev:
Hur stora stenbumlingar dyker upp? Ofta är det ett osäkerhetsmoment. Vi ska gräva nu och jag tror det är en 15ton tung maskin. De kan lyfta upp ca 1,5 kubikmeter stenblock på ett lastbilsflak. Det kan inte en grävare på 3 ton göra. Jag gissar att vi har 3-4 block som är för tunga. De får vi lägga på marken, göra nåt snyggt el gräva ner. Plan b, om det blir för fult, är att spräcka stenarna.
Är djupet supernoga? Behöver allt tas bort? Kan stenar vara kvar bredvid hålet? Ok gräva ner stenblock längre ner i gropen? Vad ska du ha gropen till? Vad är det för mark som det ska grävas i? Hur ser marken ut som den ska åka på?
Nja Zeke. Man kan väl börja gräva i mitten av hålet, och flytta sig utåt. Ända kravet är väl då en grävare som kan gräva en meter djupt. Vilket de absolut minsta små grävaggregaten klarar.
Mitt svar är därför minsta och billigaste, för minimal åsamkan på omgivning.
Mitt svar är därför minsta och billigaste, för minimal åsamkan på omgivning.
Du har förstås helt rätt där. Fel av mig.A AG A skrev:
Dock är det ju oklart om minsta grävaren fixar jobbet. Är det bara jord, sand, grus får det finfint.
En grävare på 1,5 ton klarar uppdraget om det inte är styv lera eller stora stenar, då får den det kämpigt, men klarar ofta mer än man tror.Z Zeke_Varg skrev:
Och även om den minsta grävaren klarar av jobbet så är det inte säkert att det blir mindre skador då man kan åka på att behöva flytta maskinen hela tiden för att göra av med massorna vilket gör skador. En övervägning man inte får glömma bort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Storlek på utedass, vad behövs för att man ska rymmas?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Garage - övervåning - storlek takstol och förhöjt väggliv
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Otillgänglig del av tomt - tips kring grävning och storlek på grävare?
Grund & Markarbeten