Hej,

Vi har en källare som är torr i stort men problem på ett ställe där det blir fuktigt om det regnar mycket. Anledningen är att marken satt sig och lutar in mot huset vid det hörnet av huset.

Det jag undrar är vilket material som är lämpligast att fylla upp med? Matjord läser man vissa säger ska inte has närmast huset men lägger jag stenkross tänker jag att vattnet kommer följa matjorden och ändå rinna in mot huset?

Planen är att fixa lutning sen större sjösten ca 1meter ut från huset med regntät fog.

Tack för input om detta!

Bästa svaret

Täta massor, alltså material med mkt noll i.
Är det gräsmatta där du ska fylla upp är matjord inget problem, eller en grusyta så fyll med tex 0/16.

Tack låter fint! Som jag skrev så är det ska det från husgrund och ca 1m ut som ska fyllas upp ca 30cm sedan ska läggas större sjösten på med lutning ut till gräsmattan. Om jag inte vill ha matjord så kanske stenmjöl typ? Eller så funkar kanske matjord bäst?

Dränera ?

lägg stenmjöl sen en gummiduk den ytan du lägger sten så ytvattnet som rinner ner förbi stenen rinner längre ut från huset.

K Kolle64 skrev:
Tack låter fint! Som jag skrev så är det ska det från husgrund och ca 1m ut som ska fyllas upp ca 30cm sedan ska läggas större sjösten på med lutning ut till gräsmattan. Om jag inte vill ha matjord så kanske stenmjöl typ? Eller så funkar kanske matjord bäst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.