1 240 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Tätskikt för utomhustätning
Hej
Jag har en uteplats som det är källare under, torrförråd. Det är betonggolv på uteplatsen, idag ligger det papp och trall ovanpå. Jag tänkte stensätta uteplatsen men då måste ju pappen bort och jag är då orolig att det börjar läcka igenom plattan och in i förrådet under. Finns det någon primer/ tätskikt avsett för utebruk som man sen kan limma klinker ovanpå. Det är ca 25 kvm som ska stensättas, hyfsat fall ut från huskroppen
Tack för svar Claes
Jag har en uteplats som det är källare under, torrförråd. Det är betonggolv på uteplatsen, idag ligger det papp och trall ovanpå. Jag tänkte stensätta uteplatsen men då måste ju pappen bort och jag är då orolig att det börjar läcka igenom plattan och in i förrådet under. Finns det någon primer/ tätskikt avsett för utebruk som man sen kan limma klinker ovanpå. Det är ca 25 kvm som ska stensättas, hyfsat fall ut från huskroppen
Tack för svar Claes
Tätskiktsgarantier har troligen riktlinjer som beskriver det du tänkt göra.
https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer
https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer
DAB är absolut störst på den typen av tätskikt, de gör tätskikten på i princip alla broar, större garage etc som byggs/renoveras och kan med all sannolikhet hjälpa dig också. Jag skulle tippa på att det blir en lösning med broduk och sen en gjutning på det och sen klinker.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Bromatta är aningen overkill men en tätskiktmatta eller vanlig svetsad takpapp med en övergjutning fungerar fint men blir rätt dyrt. Tätskiktsgarantier har lite olika förslag på enklare lösningar med ”lösa” plattor/stenar som bör bli billigare.
Personligen rekomenderar jag gärna uteklinker på distanser som en teknisk bra lösning. Ungefär samma lösning som trall med samma fördelar men med klinkerskännslan.
Vill man bygga som ett badrum med tätskikt,fix och klinker finns det produkter för det också (t ex av Ardex) men jag vet ingenting om sånt.
Personligen rekomenderar jag gärna uteklinker på distanser som en teknisk bra lösning. Ungefär samma lösning som trall med samma fördelar men med klinkerskännslan.
Vill man bygga som ett badrum med tätskikt,fix och klinker finns det produkter för det också (t ex av Ardex) men jag vet ingenting om sånt.
Klicka här för att svara