Hej!

När vi nyss gjorde en dränering upptäckte jag en skada i putsen och det lät ihåligt på ett område runt skadan. När jag knackade loss mer puts på hela området som lät ihåligt, upptäckte jag att en yta av ungefär 2 "murblock" var av kork?!
Är väldigt nyfiken ifall någon annan råkat på nåt liknande och ifall nån har nån aning om anledningen att man ersatt två murblock med kork i en källarvägg.
Huset är byggt 1975.

• Skadad puts på husvägg avslöjar underliggande korkmaterial vid dräneringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Någon har satt igen den gamla källarventilen och ville ha något isolerande?

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon har satt igen den gamla källarventilen och ville ha något isolerande?
Bra idé. Det är dock under tomtens marknivå så att det skulle varit en ventil där känns osannolikt.

P
Igensatt lucka för ved eller kol?

Det kan inte vara tvärsom, att man under murningen sparade ur för något med korkblock, som sedan inte blev?

BirgitS
Moitaj Moitaj skrev:
Bra idé. Det är dock under tomtens marknivå så att det skulle varit en ventil där känns osannolikt.
Det kan ha varit en försänkning av jorden där.

Vad var det för rum innanför från början?

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ha varit en försänkning av jorden där.

Vad var det för rum innanför från början?
Det är en gillestuga innanför. Pannrummet ligger på andra sidan huset.

Fotografen Fotografen skrev:
Det kan inte vara tvärsom, att man under murningen sparade ur för något med korkblock, som sedan inte blev?
Ja, det är väl det jag tänker också, men var nyfiken om nån annan upplevt något liknande och visste med säkerhet varför det var gjort så.

Scouten skrev:
Igensatt lucka för ved eller kol?
Pannrummet ligger på andra sidan huset. Innanför den väggen är det en gillestuga, så bra fråga.

BirgitS
Moitaj Moitaj skrev:
Det är en gillestuga innanför. Pannrummet ligger på andra sidan huset.
Man kan i och för sig ha haft en friskluftsventil i gillestugan. Jag växte upp med källare och gillestuga i ett hus från 60-talet men jag kommer inte ihåg hur just gillestugan ventilerades, däremot att det fanns ventiler i tvättstugan, pannrummet och matkällaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.