5 314 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Hjälp med betongtrappa, vet ej hur jag ska göra? (Bilder)
Hej!
försöker bygga en betongtrappa som ska leta till en uteplats men jag vet inte hur jag ska få ihop det.
Lutningen känns för flack och berg…
Några idéer?
första gången jag försöker på mig något liknande!
Tack så mycket!
Det kommer fyllas upp och bli en uteplats i höjd med eget så småningom…
försöker bygga en betongtrappa som ska leta till en uteplats men jag vet inte hur jag ska få ihop det.
Lutningen känns för flack och berg…
Några idéer?
första gången jag försöker på mig något liknande!
Tack så mycket!
Det kommer fyllas upp och bli en uteplats i höjd med eget så småningom…
Kanske inte till så mycket hjälp men personligen hade jag försökt placera trappen så den följer berget och gjort formen mer organisk. Den påbörjade formen, ska trappen sluta där den ligger nu, är höjden rätt? Hur ska uteplatsen se ut?
Måste det vara i betong?
Jag hade nog valt platta stenar och bygg i flera steg, går ju sätta fast stenarna med betong.
Annars är det ju bara att gräva ut, gjuta ett steg. Bygga en ny ram ovanpå steget och fortsätta tills man kommer upp i rätt nivå
Jag hade nog valt platta stenar och bygg i flera steg, går ju sätta fast stenarna med betong.
Annars är det ju bara att gräva ut, gjuta ett steg. Bygga en ny ram ovanpå steget och fortsätta tills man kommer upp i rätt nivå
betong fick vi tag i billigt så bed begränsad ekonomi fick det bli så… =\P Pappa1986 skrev:
Lägg markduk och sen dit med grus/singel upp till gräsnivå och packa det hårt.Y Ylva Andersson skrev:
Sen en träram och fyll upp med betong, du behöver armerad med betongen med armeringsjärn eller något annat stt armera med.
Är absolut ingen expert på detta så finns säkert någon som kan detta något bättre
Såhär ser det ut nu. Tänkte köpa armeringsjärn och armeringsnät.
Behövs det fyllas ut med endast grov/finbetong eller kan jag ha i typ större stenar för att fylla ut?
Vill inte fuska men som sagt betong är ”dyrt” om man är fattig =)
Behövs det fyllas ut med endast grov/finbetong eller kan jag ha i typ större stenar för att fylla ut?
Vill inte fuska men som sagt betong är ”dyrt” om man är fattig =)
Sätt dit formen för stegen så ser du om det får plats någon sten, beror lite på hur höga stegen blir. Ska det fylla upp med grus eller något runt trappan? Om inte så får du tänka på att det blir tomrum där du har fogskum på insidan formen. Går kanske att skära till den så kanten blir lite jämnare.
jag tänkte försöka ta en kniv och skärma fogskummen så rakt / jämnt det går.Centano skrev:
Hade du rekommenderat finbetong eller grovbetong?
Ska bli spännande med att sätta stegen, ska de vara i tjocklek 45x145 eller ska kan välja någon annan dimension?
Stort tack för hjälpen, vill verkligen att detta ska bli fint
en annan fråga, hur ska jag tänka med armeringen här? Hur ska den ”placeras”?
Redigerat:
Det är frågan om det blir så mycket volym som behöver fylla upp med annat än betong, vilket stegdjup och steghöjd har du räknat med? Jag hade själv föredragit sten men å andra sidan har jag inte jobbat med lecakulor tidigare. Tänker dock att de kan vara svåra att hålla på rätt plats vid gjutningen.
Sen vet jag inte om det är perspektivet på fotot som lurar ögat men det ser ut som att den främre och bakre plywoodskivan ser ut att luta rejält, är det tanken? Själva uteplatsen ska den byggas av virke, trall eller ska den också gjutas?
Sen vet jag inte om det är perspektivet på fotot som lurar ögat men det ser ut som att den främre och bakre plywoodskivan ser ut att luta rejält, är det tanken? Själva uteplatsen ska den byggas av virke, trall eller ska den också gjutas?
2 x steghöjden + stegdjupet = 600 – 650, som riktmärke.
Så kör du med 145mm steghöjd så borde stegdjupet vara ca 310-360mm.
Grovbetong, helt klart.
Lecakulor är klart dyrare än sten, och de flyter. Det är en risk att de flyter upp till ytan när du vibrerar, men det beror på hur trögflytande betong du gör. Jag skulle undvika lecakulor, även om jag lyckats gjuta in dem också (med betong som blandats med lite vatten). Det går att fylla ut med stenar, om man inte överdriver för mycket.
Armering ca 5cm innanför ytan, annars kan den rosta och spränga.
Se till att vibrera ordentligt innanför ytan, annars kommer du få massa tråkiga porer som drar ner utseendet mycket. Blir det porer kan man spackla över dessa med rent cement + vatten eller finbetong, och få ett bra utseende om man river formen innan det är helt härdat.
Jag brukar göra formar av ganska klent virke t.ex. råspont, panel, och förstärka lokalt, 45mm rakt igenom! Stabil form.
Så kör du med 145mm steghöjd så borde stegdjupet vara ca 310-360mm.
Grovbetong, helt klart.
Lecakulor är klart dyrare än sten, och de flyter. Det är en risk att de flyter upp till ytan när du vibrerar, men det beror på hur trögflytande betong du gör. Jag skulle undvika lecakulor, även om jag lyckats gjuta in dem också (med betong som blandats med lite vatten). Det går att fylla ut med stenar, om man inte överdriver för mycket.
Armering ca 5cm innanför ytan, annars kan den rosta och spränga.
Se till att vibrera ordentligt innanför ytan, annars kommer du få massa tråkiga porer som drar ner utseendet mycket. Blir det porer kan man spackla över dessa med rent cement + vatten eller finbetong, och få ett bra utseende om man river formen innan det är helt härdat.
Jag brukar göra formar av ganska klent virke t.ex. råspont, panel, och förstärka lokalt, 45mm rakt igenom! Stabil form.