Hej. Ska gjuta en ram till uterum. Ramen har sex kvadratiska plintar (hörnen och mitt långsida där färstjärnen ska sitta) och är i övrigt 15x24 cm. Det går åt ca 55 säckar och jag kan spara en del pengar om jag använder basic. Jag misstänker att den funkar men vill ha konfirmering. Thx.

Ska du gjuta så mycket så lönar det sig att köpa cement, sand och grus separat istället för färdigblandade påsar.

En cementblandare kan ju vara bra också. Kanske går att hyra? Eller använd hink med "borrmaskinsvisp"
Det brukar jag göra vid mindre mängder.

Jag ska inte gjuta så mkt. 25 säck nu och 25 någon becka senare. Har hyrt blandare. Det är ett 25 m2 uterum som ska få en betongram med förstärkningar i hörn och mitt långsida. Estetisk skäl till att jag gjuter på det sättet men nu var frågan om det duger med basicpåsen.

• Gilla
bryggstun
  • Laddar…
B
Vill minnas att basicpåsen innehåller lägre andel cement, i alla fall så får man en sämre klassning på betongen. I det här fallet kanske det går bra eftersom belastningen gissningsvis är rätt låg, men jag kan tänka mig att det på lång sikt är kortare livslängd på basicbetongen.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna blanda i lite extra cement och köra med basicpåsen och få bättre hållfasthet/livslängd.

(Men som redan sagts, jag skulle hellre köpt sand och grus och blandat själv. Det brukar för övrigt gå åt grus i vilket fall när man bygger dvs finns hemma, så för mig brukar det bara vara sand som fattas).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.