Hej.
Tanken är att plana ut marken på bilden så att den går att använda som parkering /uppställningsplats. Vill samtidigt gräva ner några dagvattenkassetter då vi haft övervämningsproblem utanför garaget.
Utplaningen är tänkt att gå upp till spaden på bilden, därifrån blir det nån typ av stödmur längre upp
Som ni ser så är det ju en stor stubbe ivägen med miljarder rötter åt alla håll.
Är det här något man kan fixa själv med en minigrävare eller nåt liknande?
Tanken är att plana ut marken på bilden så att den går att använda som parkering /uppställningsplats. Vill samtidigt gräva ner några dagvattenkassetter då vi haft övervämningsproblem utanför garaget.
Utplaningen är tänkt att gå upp till spaden på bilden, därifrån blir det nån typ av stödmur längre upp
Som ni ser så är det ju en stor stubbe ivägen med miljarder rötter åt alla håll.
Hyr en grävgubbe med egen mini-grävare och en kille på marken med raka. På 3-4 timmar har de löst hela jobbet åt dig (inklusive att stubben är puts väck).B Boek skrev:Hej.
Det går inte att gräva upp en sådan stubbe med en minigrävare, men den är ju till bra hjälp när du gräver runt rötterna och sedan är det ju bara att kapa av rötterna en efter en med en såg. Inte speciellt krångligt.
Tigersåg med långt blad kapa en rot i taget, och bänd in under själva stubben med något långt järnrör eller liknande när du fått bort de flesta stora rötterna, så får du nog bort den på en kvälls arbete.
Jag har eldat bort stubbar också, det går det med, men ska du ha en grusad yta tror jag det är lämpligare att försöka såga bort rötterna enligt ovan.
Stubbfräs finns ju också, men det är lite etableringakostnad, så det blir dyrt om det bara är en stubbe som ska väck.
Tror större maskin behövs annars, en minigrävare orkar inte så mycket, men den räcker till för att schakta övriga jobbet.
Jag har eldat bort stubbar också, det går det med, men ska du ha en grusad yta tror jag det är lämpligare att försöka såga bort rötterna enligt ovan.
Stubbfräs finns ju också, men det är lite etableringakostnad, så det blir dyrt om det bara är en stubbe som ska väck.
Tror större maskin behövs annars, en minigrävare orkar inte så mycket, men den räcker till för att schakta övriga jobbet.
Tackar för svar.
Elda låter ju lite kul, men vette tusan om jag vågar mig på det. Ganska nära garaget, sen går en elledning i marken för utebelysningen i närheten.
Men jag ska nog fortsätta gräva runt rötterna ett tag till. Stubben sticker upp en hel del över marken. Antar att man ska ta en motorsåg och kapa ner den så långt som möjligt så det inte blir så otympligt
Elda låter ju lite kul, men vette tusan om jag vågar mig på det. Ganska nära garaget, sen går en elledning i marken för utebelysningen i närheten.
Men jag ska nog fortsätta gräva runt rötterna ett tag till. Stubben sticker upp en hel del över marken. Antar att man ska ta en motorsåg och kapa ner den så långt som möjligt så det inte blir så otympligt
Jag har tagit ett 10tal stubbar i den storleken (tall, gran, björk) med min 2 tons minigrävare.
Visst får man jobba ett tag men det går.
Yxa är lämpligt verktyg att kapa rötter med.
Kedjesågen är det verktyg som slits mest.
Visst får man jobba ett tag men det går.
Yxa är lämpligt verktyg att kapa rötter med.
Kedjesågen är det verktyg som slits mest.
Det där tar 100 år…T TypRätt skrev:
Min markgubbe grävde upp över 60 stubbar från vår tomt, tog ett antal timmar med en 17-ton grävmaskin. Vi hade två stubbar ännu närmare gränsen än TS, de tog han på 15min med en grävskopa som han även använde till att ”klippa av” rötterna som gick mot grannen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 927 inlägg
Att bara slita bort en sådan stubbe med minigrävare går inte, MEN man gräver fram rötter och när det blir lite klenare så kan man slita av roten med grävaren.
Om man börjar på bortre sidan och kapa rötter kan man sedan "rulla" stubben mot sig.
Det brukar bli Grävare - Moder natur 1-0.
Protte
Om man börjar på bortre sidan och kapa rötter kan man sedan "rulla" stubben mot sig.
Det brukar bli Grävare - Moder natur 1-0.
Protte
Finns ju alternativ om hastighet är avgörande =)MrJay skrev:
Hade en ~20-tonnare på plats som tog stora stubbar i trädgården med en stubbrytare. Själva stubben var uppe på några minuter, sen några minuter till för att dra upp nödvändiga rötter och grovplanera.
Värt varenda krona såhär i efterhand.
Värt varenda krona såhär i efterhand.
Jag tog bort en sån stubbe för hand, spade, tigersåg, vattenslang för att spola av rötterna så man såg, och sist tog jag bilen och en regel som gjorde att linan lyfte istället för drog. Ca. 4 timmar fördelat på två dagar
Det är tydligt att det är två läger i tråden. Den bekväma delen som öppnar plånboken och hyr in maskiner och proffs och dom som ska gneta själva.
Välj metod @Boek och sen kan vi nog stänga den här tråden.
Men låter redan nu som att du lutar mot en en spade, tigersåg och rejält med blåsor i händerna.
Välj metod @Boek och sen kan vi nog stänga den här tråden.
Men låter redan nu som att du lutar mot en en spade, tigersåg och rejält med blåsor i händerna.
Tack för alla svar.
Jag fortsätter väl att gräva fram rötter så länge motivationen finns där .
Sen när rotuslingen till slut kommit bort så ska det ju helst grävas ner nån meter till för dagvattenkassetterna och makadam. Puh, kan bli en slitsam sommar
Jag fortsätter väl att gräva fram rötter så länge motivationen finns där .
Sen när rotuslingen till slut kommit bort så ska det ju helst grävas ner nån meter till för dagvattenkassetterna och makadam. Puh, kan bli en slitsam sommar