Hej, tänkte kolla om någon har koll på det här med pumpbrunn osv. Har ett hus från tidigt 1900 och har grävt upp för dränering. Problemet är att det är berggrund runt hela husen så har bara kunnat gräva ur ungefär 0,5-1 m. Har löst allt med rördragning och dränering. Det jag undrar över är om jag kan leda dagvattnet från stuprören till denna pumpbrunn eller om det finns en chans att vattnet stannar kvar och att tjälen tar sönder pump och markör. Huset står på i sutteräng. Så finns ingen chans att jag får fallet rätt till dagvattenbrunnen kommunen har. Blir alltså illa tvingas till att pumpa. Är kanske en "luddig" fråga hoppas någon förstår problemet.. mvh Jocke

P
Pumpbrunn har du för att kommunens rör ligger högre än din dränering. Koppla inte takavvattning till den, dels för att det inte behovs och dels för att det är enorma mängder som kommer vid skyfall, du kommer fylla brunnen och få extra mycket vatten i källaren istället för en torr källare. Finns ingen chans att pumpen hinner med vid skyfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.