Hej

Vi håller på med dränering, dom kom hit igår.

Nu idag ser vi att marken är väldigt torr och fin.

Vi hade inga problem med fukt i källaren men den är ändå 50 år nu. Huset byggt 1970.
Han som byggde var byggnadsingenjör och byggde det till sig själv och hans familj, det är även han som har ritat det.

Anledning till omdränering är om/när vi säljer det om 20-30 år så skulle då dräneringen vara 70-80 år och då vara svår motiverad att den fortfarande skulle vara bra, även om det då skulle vara torr och fint i källaren.

Vi har även tänkt att bygga ny större veranda och även bygga någon form av badtunna i närheten av huset och vill hädå ha det under marken färdigt innan vi bygger ovanför.

Nu till frågan.
Källarväggen ser som sagt bra ut men det är tjära på den.

Huset är 1,5 plan med källare.
Platta med grus under. Källarväggar av leka block.

Hur ska vi göra?

Diskussionen som kom upp var att;
- Låta all tjära sitta kvar och med nytt grus och nya dräneringsrör så blir det bara bättre.
Fukten kommer inte in från utsidan och den kommer dränera ned genom gruset bättre än tidigare.

- Ta bort tjära på vissa delar/punktvis, genom att antingen blästra eller slipa på vissa ytor.

- Ta bort tjäran på hela väggen.

- Annat.

Gammelnörden
Ni kanske ska vända på frågan och planera för vad ni ska använda källaren till och utifrån det välja lösning? T ex isolera utifrån ifall ni vill inkludera källaren som bostadsutrymme...

• Gilla
Arne Guldbrandsson
  • Laddar…
Idag har vi källaren som både förråd och som umgänge. Vi har ett rum för TV och film tittande, tvättstuga och ett rum där vi har fåglar och för lite pyssel för barn.

Sedan är det även förråd och vinterkläder.
Toalett finns.

Tanken är att mer och mer kunna använda källaren till att vara i, eller att ha den möjligheten i alla fall.

Tanken är att använda Pordrän på utsida källarvägg.

Om du ska värma källaren så är en utvändig isolering med podrän/isodrän rätt tycker jag. Då bör du nog ta bort all "tjära" det är nog asfalt egentligen. Vet inte var du bor men jag hade en firma som blästrade hela grunden, inte alls speciellt dyrt om jag minns rätt. Sen ser man många som läger singel intill grunden! Det är ju bara dumt enligt min förståelse man vill ha det så tätt som möjligt och få vattnet från huset så luta utåt med ett tätt lager överst mot grunden.

• Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Om det ändå är uppgrävt hade jag gjort som i inlägg #4.
Gjorde det på ett hus byggt -60 runt -88/89 och har idag en behaglig källare, orsaken då var igensatta ledningar från takvattnet men dräneringen var helt ok.

Så del är antingen isodrän/Pordrän på utsidan men att man då tar bort tjära/asfalt.

Eller

Att man låter tjära/asfalt sitta kvar men att då gör isodrän/Pordrän ingen nytta utan asfalten/rjäran bildar som ett tätskikt på utsida av källarvägg.

Huset finns i Stockholm.

L Loxxx skrev:
Så del är antingen isodrän/Pordrän på utsidan men att man då tar bort tjära/asfalt.

Eller

Att man låter tjära/asfalt sitta kvar men att då gör isodrän/Pordrän ingen nytta utan asfalten/rjäran bildar som ett tätskikt på utsida av källarvägg.

Huset finns i Stockholm.
Nja i princip så är det som du säger om man nu vill uppnå det som tillverkarna har tänkt med materialet. Iof så skulle isodrän/Pordrän göra nytta trots asfalt på väggen men då endast som isolering inte för att kunna transportera ut fukt ur väggen om det skulle hända. Tänk på att om du värmer källaren mer än idag och isolerar så flyttas kondenspunkten.
Jag fick som sagt blästring gjord (i sth) av https://friskahus.se/tjanster/blastring/ som gjorde ett bra jobb (det är nu säkert 15 år sedan).
Det finns andra sätt att isolera men välj ett sammanhängande koncept som är testat. Jag föredrar isodrän/Pordrän men det finns andra skolor..

varför ändra på något som har fungerat i 50 år ?
stryk på en runda kallasfalt

• Gilla
dadid och 3 till
  • Laddar…
Jag har aldrig förstått det där med att källare typ förintas på några år om man värmer upp de.
Jag är uppväxt i en helt uppvärmd källare från -54. Den dränerades om -73, och precis som tidigare målades väggarna med varmasfalt utvändigt. Den dränerades inte för att det var nått fel, utan för att gräva ner rör till takavvattning som saknades.
Min farfar byggde huset, jag känner de som bor i huset än idag, det finns inget fel och källaren har varit uppvärmd i 65 år.

Jag målade på ny tjära överallt. Satte vanlig s80 eps 100mm. Sedan Platon som skydd utanför det. Att fukten vandrar innefrån o ut genom väggen är en myt som skapats av driftiga produktutvecklare.
Hur bygger man hus idag? Jo diffusionstätt. Det finns ingen anledning att inte bygga källaren likadan.

Har läst lite på Pordräns hemsida och i deras instruktion ska man avlägsna tidigare tätskikt om inte allt så mer än hälften.

• Person i skyddskläder som blästrar bort gammalt tätskikt från en grundmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter 50 år år nog tjäran inte överdrivet tät. Fukt vill gå från den varma sidan mot den kall sidan och man får en kondenspunkt någonstans i väggen, med isolering på utsidan ligger denna punkt relativt långt ut från innerväggen. Se bara till att det gamla "tätskiktet" inte är helt tätt, men efter +50 år brukar det räcka att borsta bort det lösa. Att ny fukt inte kommer från utsidan och väter väggen är givetvis en förutsättning. Men att få bort krackelerad o vittrad gammalt tätskikt gör nog vare sig till eller ifrån. Bara väggen kan andas och fukten kan vandra ut mot utsidan utan stora hinder. Värmen inifrån och isolering på utsidan brukar generera en torr insida.

Ska komma en blästerfirma och titta på måndag.

Lutar åt att blästra bort tjäta/asfalt och sedan lägga dubbel Pordrän på utsidan.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Bortkastade pengar att blästra tycker jag. Du har bevisligen haft en fungerande lösning bättra på kallasfalten och isolera utvändigt med eps. Vill du ha både hängslen och livrem kan du sätta en knoppmatta utanpå eps'en. Begripen inte dessa teorier om fukt som vandrar kommer ifrån. När väggen värms upp kommer den torka ut ytterligare och vattenångan kommer att ventileras ut med ventilationen i källaren.

Om du vill ha lite fakta.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx#grund

Pordrän säljer en produkt inte fakta.

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
PIR-isolering är oxå bra dock dyrare än eps men suger inte upp lika mycket fukt som eps och har bättre R-värde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.