Jag som fd byggnadskonstruktör tycker inte det ser så allvarligt ut. Det där är inget nytt, utan har troligtvis varit så i många år. Plattan håller för det. Dock kan det vara vettigt att åtgärda. Det finns flera sätt. Endera att trycka in betong under. Det finns även expanderande medel att spruta in. Ett annat sätt är att packa/vibrera in makadam under kantbalken.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om det ligger sprängsten och sedan makadam borde det inte sjunka om man nu inte grävt ur tillräckligt..Finns det ingen dränering på den sidan?Eller har du koll på om vatten blir stående när det regnar.
Huset ligger på en bergssluttning. Inte brant, men sluttande. Tomten är fylld med sprängsten så dräneringen borde vara väldigt bra tycker jag. Det har aldrig stått vatten någonstans.

Jag tänker att gruset kan rinna mellan stora sprängstenar om det inte är nog packat och man har lite ”otur”?

T Tosse skrev:
Okej, tack för svar.

hur hade du gjort för att packa? Typ nån liten kratta eller nåt att trycka in med?
Släng in med skyffel och sen packa med en regel eller liknande som du får in under och kan packa med dvs slå in makadammen med regeln

• Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Huset ligger på en bergssluttning. Inte brant, men sluttande. Tomten är fylld med sprängsten så dräneringen borde vara väldigt bra tycker jag. Det har aldrig stått vatten någonstans.

Jag tänker att gruset kan rinna mellan stora sprängstenar om det inte är nog packat och man har lite ”otur”?
om så är fallet ( vilket inte kan uteslutas ) är det fel av markentreprenören. Finare massor som paddas över grövre ska inte med tiden ”försvinna” ner i mellanrum på större fraktioner. Då kan ju liksom en hel platta sätta sig slumpmässigt.

du bör för övrigt få någon att kolla på detta. Sträckan är både för lång och ytan för stor för att man bara ska skotta tillbaks lite grus där. Gissar att en provgrävning utanför grundmuren är på sin plats för att se hur lagren är uppbyggda. Resultatet kan ju givetvis bli att man bara ska fylla upp igen men även om plattan håller för detta är den inte gjord för detta om den inte varit pålad. Väggens laster ska normalt ledas ner via kanterna och den gjutna plattan i mitten av ett hus tar normalt mindre belastning

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
M myrstack skrev:
om så är fallet ( vilket inte kan uteslutas ) är det fel av markentreprenören. Finare massor som paddas över grövre ska inte med tiden ”försvinna” ner i mellanrum på större fraktioner. Då kan ju liksom en hel platta sätta sig slumpmässigt.

du bör för övrigt få någon att kolla på detta. Sträckan är både för lång och ytan för stor för att man bara ska skotta tillbaks lite grus där. Gissar att en provgrävning utanför grundmuren är på sin plats för att se hur lagren är uppbyggda. Resultatet kan ju givetvis bli att man bara ska fylla upp igen men även om plattan håller för detta är den inte gjord för detta om den inte varit pålad. Väggens laster ska normalt ledas ner via kanterna och den gjutna plattan i mitten av ett hus tar normalt mindre belastning
Klart det inte ska vara så, men jag tror att den som byggde huset slarvade en del tyvärr.

jag ska absolut ta hit någon som kan som kan kika på det på plats och avgöra. Det är nog inte speciellt svårt att gräva någon dm utanför kanten och se vad som finns under tänker jag, men jag väntar till nån har kikat på det.

tack för allas svar!!

K KjellTimell skrev:
Är det betong längre in eller cellplast? Kolla med kommun om dom har bygglovshandlingen och se om där finns en konstruktionsritning på plattan.
Tycker betongen ser för slät ut för att vara gjuten på makadam, får mig att tro att det antingen är prefab, eller en fribärande platta. Kanske på pelare tom?

Lite beroende på grundläggningens konstruktion kan det finnas läge för oro. Skulle det visa sig vara dåligt, finns firmor som lyfter hus som satt sig med injektering, kan vara en metod för din grund också.
Att skotta in makadam med en kratta tror jag gör varken till eller från för bärigheten.
Man gjuter självklart inte på makadamen där ligger ju cellplasten som man förhoppningsvis gjuter armerad betong på!:crysmile:

Snailman
Var nåt liknande på ett av grannhuset, det var en del tomrum under kantelementen, de tog hit nån sorts pumpbil som pumpade in betong under via någon slang.

Skillnaden jämfört med ditt fall var att det var inom nån månad från att grunden gjordes, de gjorde plattan mitt i vintern. Var väldigt kallt det året ofta minus 15-20 grader. Inget berg under, utan nån lerjord underst sedan makadam och cellplast.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.