Någon som har tips på hur man på enklast sätt gräver fram gamla betong/tegelrör i en krypgrund? Höjden kan väl vara 120 cm kanske. Jag har fått det filmat och det är en skarförskjutning efter 3,7 och 6 m. Total längd ut till rensbrunn utanför huset är 9 m. Det går att duscha men spolar man ner toalettpapper blir det stopp. Har försökt illustrera med rött hur fören går ut från huset. Huvudtoalett är längst in och det är där stoppet är efter gästtoaletten kopplas på och ut är inga problem.
Så min fråga, hur gräver jag och byter rören lättast? Finns det någon annan löstning?
Tacksam för svar!
Så min fråga, hur gräver jag och byter rören lättast? Finns det någon annan löstning?
Tacksam för svar!
Redigerat:
Tyvärr finns det nig inget lätt sätt. Det är bara till att krypa under huset och gräva så gott det går. Gräv upp och ersätt de dåliga rören i första hand. Men du bör byta alla rören till plast, då det bara är en tidsfråga innan resten krånglar.
Kan glädja dig med att det brukar gå ganska bra, när man väl kommer igång att gräva. Lycka till!
Kan glädja dig med att det brukar gå ganska bra, när man väl kommer igång att gräva. Lycka till!
Vad skönt att du har en rymlig krypgrund och har möjlighet att dra nya rör synligt nedanför golvbjälklaget om du vill det, om huset haft platta på mark vore ditt problem betydligt jobbigare att lösa.
Helt rätt. Jag tänkte att det var en plintgrund. Är det en riktig frostfri krypgrund kan nya rör läggas öppet i grunden. De gamla rören kan ligga kvar.F fribygg skrev:
Fryser inte avloppsrören på vintern om jag drar nya ovanjord?F fribygg skrev:
I ett korrekt draget avloppsrör ska det inte stå nått vatten som kan frysa.
Brukar du ha minusgrader i krypgrunden? Mitt hus är iofs bara 30 år men jag har aldrig haft problem med frysning varken på vatten eller avlopp
Brukar du ha minusgrader i krypgrunden? Mitt hus är iofs bara 30 år men jag har aldrig haft problem med frysning varken på vatten eller avlopp
Vet faktiskt inte det, jag bor inte själv där utan ett hus jag hyr ut. Det kan nog dra lite kallt därifrån. Jag ser dock att vattenrören är dragna där (se bild rödmarkerat)F fribygg skrev:
Klicka här för att svara








