Någon som har tips på hur man på enklast sätt gräver fram gamla betong/tegelrör i en krypgrund? Höjden kan väl vara 120 cm kanske. Jag har fått det filmat och det är en skarförskjutning efter 3,7 och 6 m. Total längd ut till rensbrunn utanför huset är 9 m. Det går att duscha men spolar man ner toalettpapper blir det stopp. Har försökt illustrera med rött hur fören går ut från huset. Huvudtoalett är längst in och det är där stoppet är efter gästtoaletten kopplas på och ut är inga problem.

Så min fråga, hur gräver jag och byter rören lättast? Finns det någon annan löstning?

Tacksam för svar!

• Ritning av enplanshus med markerad vägg för planerad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fuktspärr med revor och skräp under husgrund, synligt avloppsrör i mörk krypgrund.
    Skapa konto
  • En inspektionskamera används i ett badrum för att undersöka avlopp med kablar och verktyg synligt på golvet.
    Skapa konto
  • Kamerautrustningens suddiga bild av insidan av en ny borrhålssektion märkt "New Slide" och djupindikeringen 3.7m.
    Skapa konto
  • Inspektionsbild inne i rör med texten "New Slide" och avståndsmarkör på 5.9 meter, daterad 27/03/2012.
    Skapa konto
  • Mörk krypgrund under hus med träpelare och synliga isoleringsmaterial.
    Skapa konto
Redigerat:
Tyvärr finns det nig inget lätt sätt. Det är bara till att krypa under huset och gräva så gott det går. Gräv upp och ersätt de dåliga rören i första hand. Men du bör byta alla rören till plast, då det bara är en tidsfråga innan resten krånglar.
Kan glädja dig med att det brukar gå ganska bra, när man väl kommer igång att gräva. Lycka till!

• Gilla
Simon1885
  • Laddar…
Vad skönt att du har en rymlig krypgrund och har möjlighet att dra nya rör synligt nedanför golvbjälklaget om du vill det, om huset haft platta på mark vore ditt problem betydligt jobbigare att lösa.

• Gilla
Vittvrak och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad skönt att du har en rymlig krypgrund och har möjlighet att dra nya rör synligt nedanför golvbjälklaget om du vill det, om huset haft platta på mark vore ditt problem betydligt jobbigare att lösa.
Helt rätt. Jag tänkte att det var en plintgrund. Är det en riktig frostfri krypgrund kan nya rör läggas öppet i grunden. De gamla rören kan ligga kvar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fryser inte avloppsrören på vintern om jag drar nya ovanjord?

• Mörkt kryputrymme under ett hus med synlig jord, plastfolie och stödpelare i betong och trä.
    Skapa konto
I ett korrekt draget avloppsrör ska det inte stå nått vatten som kan frysa.

Brukar du ha minusgrader i krypgrunden? Mitt hus är iofs bara 30 år men jag har aldrig haft problem med frysning varken på vatten eller avlopp

• Gilla
AG A
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I ett korrekt draget avloppsrör ska det inte stå nått vatten som kan frysa.

Brukar du ha minusgrader i krypgrunden? Mitt hus är iofs bara 30 år men jag har aldrig haft problem med frysning varken på vatten eller avlopp
Vet faktiskt inte det, jag bor inte själv där utan ett hus jag hyr ut. Det kan nog dra lite kallt därifrån. Jag ser dock att vattenrören är dragna där (se bild rödmarkerat)

• Öppen golvlukevisning med synliga vattenrör markerade med rött i en byggnad.
    Skapa konto
A AG A skrev:
Helt rätt. Jag tänkte att det var en plintgrund. Är det en riktig frostfri krypgrund kan nya rör läggas öppet i grunden. De gamla rören kan ligga kvar.
Ser att vattenrören är dragna där.

• Två bilder: första visar vattenrör över ett öppet golvutrymme, andra bilden visar rör under golv.
    Skapa konto
Om varmvattnet inte fryser i krypgrunden skulle jag säga att det är helt riskfritt att dra nya synliga avloppsrör med korrekt fall. Gläd dig över krypgrunden!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.