Grund & Markarbeten
robbs: Står i begrepp att planera isolering av ett oisolerat garage för att slippa släpa allt frostkänsligt in i huset vintertid. Garaget är byggt på oisolerad platta och delar ca 6m vägg med bostadshuset (bostadshusets ursprungliga yttervägg, garaget är tillbyggt senare). Finns det poäng att randisolera? Tänker dels på förväntade uppvärmningskostnader, men också risk för
Lars-Göran Lindström: Hej Det är dags påbörja markplattan för vårt nya hus. Alla dokument finns klara. Vi har skrapat bort det översta jordlagret och konstaterat att det behövs lite sprängning. Jag har två företag som uttryckt intresse att utföra arbetet. Min ambition när projektet startade var att ta in minst tre offerter på alla större arbeten. Finns det några bra rekommendationer på företag som jag
T.Gustafsson: Skall nya markhöjden följa putsen? I så fall bör du komplettera med mer dräneringsskivor på väggen innan återfyllnad. Skall nya markhöjden följa befintliga isoler/dränskivor? I så fall bör du komplettera med mer puts innan återfyllnad.
Rickard.lj: Lägg annars 2cm styrofom om betongen är fin vill säga , Fiberduk armering och spackla 3cm , bästa resultatet i golvväg iaf. Sen blir de lite isolerat å , Sen bara på med parkett färg klinkers . Beroende vad du ska göra med utrymmet
Rickard.lj: Spackla fall med flytspackel till brunnen , sedan då de är en källare , ålder på hus ? Tillskjutande fukt ? Andcänd ett diffusions öppet rätskikt exempel 1kds schönox, sedan på med klinkers , blir snyggast så
Stabbsson: [citat] Får prova detta när de slutar regna här nere :crysmile:
Byggarn44: Du kan kolla på golvet med en värmekamera. Om du har ett kallt stråk och har en öppen källardörr så kommer den varma fuktiga ute luften att kondensera på det kalla partiet när luften kyls så skapar det en luftström som suger in ny fuktig luft
Jaggatagga: Vad står ovanpå? Har du en kamin eller varmvattenberedare i rummet?
aduell: Nu ser jag att mitt svar inte har publicerats... Tack för era kommentarer, jag markerade den på nybyggnadskartan och ungefärlig placeras. Jag skall testa gräva ett hål och se lite vad som sker, det var ett bra tips! Tack för era svar MVH
InsidersUnited: Ta upp ett större och djupare hål runt kabeln, klipp av den kabeln så långt ut du når. Putsa igen. Någon timme göra, någon timme städa. )
mexitegel: Köpte ni huset i maj? Det jag far efter är ert besiktningsprotokoll från när ni köpte huset.
klaskarlsson: Hej, Håller på med en utbyggnad på fritidshuset. Tror ni att en justerbar stolpsko ingjuten i plintarna är tillräcklig för en sådan (15 kvm/lätt tak)? https://www.bauhaus.se/hero-stolpsko-justerbar De justerbara stolpskorna var väldigt bra när man gjöt för att kunna justera bjälklaget precis i våg, men nu blev jag tveksam om det kommer hålla över tid då jag bara sett sådana
Pärran: Du börjar i motsatt ände till avrinningen och går åt två håll. Då blir det 20m åt varje håll vilket blir 10cm total fallhöjd.
Jonatan79: Hur ska fukten kunna vandra genom betongen? Låter fysiskt omöjligt om du inte släpper in en sjö i grunden ett år…Om det nu kommer upp lukt från marken måste du täta marken med plast och sedan ovan betongen under golvet.
husdrömmar89: Låter vettigt! Tror i mitt fall att det är en vägg av gråsten där leran ersatt kalk i fogarna. Är Inne på att gjuta en klack på 30-40 cm för att stabilisera upp någorlunda
jajgert: Tänkte försöka mig på att laga våran betongtrapp från 58. Den är fin förutom på ett ställe där det har blivit en stor skada. Jag har tålamod och tycker det är kul att lära mig nya metoder. Men det är en djungel där ute med olika murbruk och tillvägagångssätt. Hittade denna igår. "[MEDIA=youtube]GbUrYihcgPo[/MEDIA]" Funkar det att göra på detta sätt? Eller har någon kanske
Matti_75: Du kan göra allt du skriver from dagen efter gjutning. Se bara till att ha syllisolering/plast mellan betong och trä
Zorn: Jag la vattenslang i källargolvet för någon månad sen och la ner de befintliga massorna efter jag krattat ur sten jag tyckte var stora. Är ditt material inte väldigt dåligt eller du grävt ut såpass mycket å det är värt besväret, så fyll igen med det befintliga.
Zakalwe: Tack, har ni köpt in platonmatta. Kommer också att lägga på 20cm breda plattor ovanpå jord mot huset så inget kan växa just närmast väggen.
joasag: Har plockat bort all min marksten och upptäckte att under markstenen och lite grus så hittade jag ett brunnslock som är helt dolt. Förstår inte vad det kan vara? Lyfte på locket och under detta så han man täckt över med en plastpåse. Se bild, det är brunnen i mitten jag syftar på. [bild] I övrigt så antar jag att det är vattnet som är den närmst i bild? Den bortre, vad kallas
martyj85: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej alla glada byggare. jag håller som bäst på med renovering av avloppsstammar i källaren. Allt har flutit på bra tills idag då sista biten bilades fram. Det ni ser på bilden är den liggande stammen ut mot gatan (y=yttervägg på bild) som går under väggen och ut. Den liggande stammen är idag 150 mm (gjutjärn inne som möter betong
mexitegel: Rengör och måla över med kallasfalt bara. Är det större sprickor så putsa upp med lite cementbruk först.
Claes Sörmland: De ska egentligen ligga så ytligt som möjligt eftersom en infiltration fungerar bäst om den ligger i ytliga jordlager. Men sen finns det alla möjliga varianter som har grävts i backen och som du säger så är tjäle en faktor norröver. Söderöver så fryser vanligen inte infiltrationsledningar ens om de ligger så ytligt som på 40 cm djup.
EELB: [citat] En annan sak jag kom att tänka på efter ditt svar är nog att första kammaren fått lite extra syretillförsel på sistone...nästan som en pump i ett akvarium, haha, då en varmvattenberedare läkt och det stått och smårunnit lite vatten (väldigt lite, men konstant) vilket kanske gett lite ökad syretillförsel i första kammaren som skiljt sig från andra. Detta ska åtgärdas av
2yoggi: Hej medlemmar på Byggahus forumet, Jag har ett mindre fritidshus i Skåne där det möjligen föregår främmande undermarks verksamhet, i alla fall skulle man nästan kunna tro det ;-). Ca 6 meter från husknut har jag detta rör som kommer upp ur marken. Röret är igensatt och går rak ned i en stor sten och där röret går in stenen är betong påfört. Först trodde jag att det möjligen
Peter Kross: Jag undra dels vad som är bäst bygga trappsteg i trä, sten eller betong? Huset är redan på plats pch stolparna som håller upp entretaket står på plintar med justerbara stolpsko. Hur görs det och vad är bäst praxis?
OSTRUNE: Som svar på min egen fråga så funkar det helt ok med kapmaskin. Jag hyrde aldrig någon stenklipp. Knakade kanterna lite lätt med handslägga enligt @Prodigys tips ovan.