Har stött på en variant av fyllningsmaterial i krypgrunden i mitt hus som jag inte tycker att jag kan hitta andra trådar eller bombsäkra lösningar på.

Läget är att det är ett lättbetonghus med betongbjälklag, där luftfuktigheten just nu ligger på 95-100%.

Har satt igång med att åtgärda med plast och avfuktare - dvs försöker jag först ta bort allt organiskt material. Men... hela grunden är fylld med sprängsten av varierande storlek, vissa uppemot 2 meter i diameter. Problemet med detta är att materialet också innehåller stubbar, grenar och en del jord som är organiskt. Vissa grenar är fastkilade mellan stenar som väger hundratals kilo, och detta är bara ytan - mellan stenarna kan jag ibland se ett par meter ned och jag antar att det måste ligga liknande trämaterial där.

Så jag verkar ha två alternativ.
1. Ta bort vad jag kan, salta "marken" (enligt ljungby fuktkontrolls hemsida), lägga plast + avfukta och böna och be att det organiska som finns kvar under plasten inte börjar lukta mögel som sprider sig uppåt.

2. Skippa plasten, installera avfuktare och betala en rejäl peng för att drifta avfuktaren (+ att jag inte kan minska ev. markradon).

Har ni tips på hur jag kan få till en bättre åtgärd, eller råd kring vilken jag borde välja? Är ytterst tacksam för all hjälp!
 
  • Inspekterad grund med stenar och en del av en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det ett problem med lukt? eller är det i förebyggande? Det ser torrt ut, och det som är under plasten kommer att få högre luftfuktighet med risk för lukt som kan sprida sig uppåt. jag hade bara jord under, så det var ett lätt beslut att plasta över allt.
 
Vad är problemet egentligen? Hög luftfuktighet är normalt på sommaren. Finns ventiler i grunden ? Jag skulle gjort nada och avvaktat. Låt inte säljare skrämma dig att öppna plånkan!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Eftersom du har lättbetong som inte möglar så kan du sova lugnt
 
  • Gilla
Qwerty11 och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
är det ett problem med lukt? eller är det i förebyggande? Det ser torrt ut, och det som är under plasten kommer att få högre luftfuktighet med risk för lukt som kan sprida sig uppåt. jag hade bara jord under, så det var ett lätt beslut att plasta över allt.
Ja det luktar ganska tydligt av grunden framförallt under sensommaren/hösten. Ingen mögeldoft ännu dock vad jag kan känna. Hade jag bara haft betong ovan så hade jag nog sovit lugnt, men problemet är just nu att det ligger en träregelstomme ovanpå det betongbjälklaget som syns i bild, och ovanpå det ett parkettgolv.

Det är även förebyggande då jag tänkte göra en del renoveringar ovan som jag måste riva om isoleringen/trägolvet ovanför börjar mögla...
 
Om du lägger själv så kostar ju plasten ingenting, så det går ju att prova, om det finns en friskluftsventil som hamnar under plasten så kan man komplettera med ett isolerat rör på utsidan som håller utrymmet under plasten ventilerat.
 
  • Gilla
Enber
  • Laddar…
Jag förstår inte heller vad du vill lösa, betong är inge vidare för påväxt. Gör ingenting.
 
Har du ventiler i grunden eller inte?
 
Angående vad jag vill lösa: Jag förstår att betongen i sig är hyfsat okej, om än att vissa krypgrunder med min typ av bjälklag får rost i armeringen på bjälklaget med tillräcklig mycket fukt. Men det jag främst vill åtgärda är fukt som kommer upp ovanför betongen och som riskerar att skapa mögelangrepp på undersidan av trägolvet, och slutligen vill jag åtgärda den lukt som kommer varje höst upp i inomhusluften. Och, när man läser på diverse infosidor om krypgrunder så är de fuktvärde vi pratar om i mitt fall (uppemot 100%) något som bör åtgärdas. Det är väl dumt att bygga in ett potentiellt problem? :)

Har två ventiler i grunden.
 
Hur ska fukten kunna vandra genom betongen? Låter fysiskt omöjligt om du inte släpper in en sjö i grunden ett år…Om det nu kommer upp lukt från marken måste du täta marken med plast och sedan ovan betongen under golvet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.