Öppen golvkanal i hörn med synliga rör och kablar, markerad med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd ränna i betonggolv med synliga stenar och ett rör i väggen, under pågående renoveringsarbete.
Skapa konto
Öppnad golvsektion med synliga rörledningar och krossad sten för rörinstallation.
Skapa konto
Visa bilaga 632874 Uppgrävd ränna i betonggolv med synliga stenar och ett rör i väggen, under pågående renoveringsarbete.
Skapa konto
Öppnad golvsektion med synliga rörledningar och krossad sten för rörinstallation.
Skapa konto
Hej alla glada byggare.

jag håller som bäst på med renovering av avloppsstammar i källaren. Allt har flutit på bra tills idag då sista biten bilades fram. Det ni ser på bilden är den liggande stammen ut mot gatan (y=yttervägg på bild) som går under väggen och ut. Den liggande stammen är idag 150 mm (gjutjärn inne som möter betong någonstans på andra sidan väggen) Den har en påkopplas stickare uppåt för rensning. I kröken mellan ”stickaren” och liggande stammen har det gått hål vilket märktes nu i samband med friläggning.

Min förhoppning var att på bra sätt, utan att behöva gräva upp stenläggning på andra sidan väggen få bort allt gjutjärn men ser nu att detta är omöjligt.

Är det någon som har erfarenhet av detta och bra tips?
En tanke som dykt upp i mitt huvud är att i stället
För att gå med 150mm avlopp inne byta till 110mm. I såna fall kanske man skulle kunna ”föra in” det nya röret i det gamla en längre bit (till dess man är säker på att det nya röret ligger i betong på andra sidan) och sen täta mellan gjutjärnet och plasten på insidan? Är det tillåtet :)?

Tack på förhand för förslag och idéer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.