Jag har en tvåkamarbrunn för BDT vatten som går vidare till en fördelningsbrunn och sedan markbädd. Den har fungerat bra i ca 5 år och gör egentlgien det fortfarande. Jag tömmer den 2 ggr per år och börjar då alltid med att suga ut 1a kammaren så vattnet från andra kammaren rinner tillbaka med eventuellt slam som kommit över till andra. Sedan fyller jag på den med början i 2a kammaren. I alla år har det alltid varit mer slam i första kammaren och bara lite i andra (och relativt klart gråvatten i fördelningsbrunnen).

Men nu det sista året har det varit mer slam som flutit i andra kammaren och idag när jag tittade var vattnet relativt klart i första kammaren men med rätt mkt slam som flöt i andra. I fördelningsbrunnen är dock vattnet som det alltid varit, gråvatten.

Vad kan ha hänt som gör att det är mer slam i andra kammaren än i första? (Nivån på vattnet är normal, väggen mellan de olika kamrarna synlig och hålen där nere där vattnet går in genom kamrarna är inte igenstockade).

En till fråga: skulle en rejäl tömmning och rensning av brunnen vara av hjälp? Tex suga ut allt och sen fylla md rent vatten för att direkt suga ut en extra gång? Tänkte om det kan ha blivit någon konstig bakterietillväxt eller nåt i andra kammaren?

Tacksam för tips, då jag endast läst om slamflykt där det är mycket slam i båda kamrarna, men nu är det alltså MER slam i andra. Bädden är rätt ventilerad enligt anvisningar.

• Gilla
dajsel
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Slam i BDT-avlopp är precis som du är inne på inte sällan bakterietillväxt. Och det flyter om bakterierna bildar gas i sin metabolism, t ex metan. Det kan vara så enkelt att du tillför mer syre till den första kammaren genom avloppsvatten så där har du främst syreförbrukande bakterier medan den andra kammaren endast matas med syrefattigt vatten efter att syret har förbrukats i den första kammare. Där bildas då metangas och lite biofilm flyter upp som slam.

Jag skulle inte göra så stor sak av det. Ta en fjärilshov och hova upp slammet i kammare två och lägg i kammare ett.

• Gilla
EELB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Slam i BDT-avlopp är precis som du är inne på inte sällan bakterietillväxt. Och det flyter om bakterierna bildar gas i sin metabolism, t ex metan. Det kan vara så enkelt att du tillför mer syre till den första kammaren genom avloppsvatten så där har du främst syreförbrukande bakterier medan den andra kammaren endast matas med syrefattigt vatten efter att syret har förbrukats i den första kammare. Där bildas då metangas och lite biofilm flyter upp som slam.

Jag skulle inte göra så stor sak av det. Ta en fjärilshov och hova upp slammet i kammare två och lägg i kammare ett.
Tack för ett bra (och lugnande) svar! Jag var och petade runt lite i andra kammaren och slammet är ganska luftigt och går nog att få upp i en håv rätt lätt - bra tips förrästen! Det borde man kanske kunna göra lite då och då haha, så får man mindre slam som flyter omkring...kanske inte lägga tillbaka införat kammaren utan helt enkelt få ut ur brunnen helt...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

En annan sak jag kom att tänka på efter ditt svar är nog att första kammaren fått lite extra syretillförsel på sistone...nästan som en pump i ett akvarium, haha, då en varmvattenberedare läkt och det stått och smårunnit lite vatten (väldigt lite, men konstant) vilket kanske gett lite ökad syretillförsel i första kammaren som skiljt sig från andra. Detta ska åtgärdas av rörmockare till helgen men kanske skulle kunna förklara en del, att det frodats bakterier i första kammaren som gillat syre.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.