Hej!

Vi har en 70:tals kåk med platta på mark. Det finns inga fuktproblem (syllar är bytta och vi har Nivell-golv med golvventilation). I samband med stenläggning grävde jag bort en 4-meter bred rabatt utmed husväggen och murade om den. Jag vet att det är olämpligt med rabatt mot grund men bestämde mig att behålla den ändå.

Så frågan är: bör jag fuktisolera mot sulan och hur långt ska jag gå?

1. lägga lite takpapp mot grunden och fylla på med jord?
2. lägga platonmatta mot grunden och fylla på med jord?
3. Bygga en avgränsare i träplankor och fylla i en 10cm tjock kanal med singel mellan plattan och jord?

Något annat?

Det är som sagt platta på mark, ingen källare. Vi har inte haft problem med gamla rabatten men som ni ser på bild hänger taket över så det kommer knappt någon regn i. Enda som trivdes där var lavendel.

Tack!

P.S. Marksten kommer att luta från huset/rabatten.

• Pågående läggning av stenplattor vid husgrund med verktyg bredvid och utemiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zakalwe skrev:
Hej!

Vi har en 70:tals kåk med platta på mark. Det finns inga fuktproblem (syllar är bytta och vi har Nivell-golv med golvventilation). I samband med stenläggning grävde jag bort en 4-meter bred rabatt utmed husväggen och murade om den. Jag vet att det är olämpligt med rabatt mot grund men bestämde mig att behålla den ändå.

Så frågan är: bör jag fuktisolera mot sulan och hur långt ska jag gå?

1. lägga lite takpapp mot grunden och fylla på med jord?
2. lägga platonmatta mot grunden och fylla på med jord?
3. Bygga en avgränsare i träplankor och fylla i en 10cm tjock kanal med singel mellan plattan och jord?

Något annat?

Det är som sagt platta på mark, ingen källare. Vi har inte haft problem med gamla rabatten men som ni ser på bild hänger taket över så det kommer knappt någon regn i. Enda som trivdes där var lavendel.

Tack!

P.S. Marksten kommer att luta från huset/rabatten.
Personligen skulle jag använt platonmatta för att skapa ventilation mot väggen.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Tack, har ni köpt in platonmatta. Kommer också att lägga på 20cm breda plattor ovanpå jord mot huset så inget kan växa just närmast väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.