Grund & Markarbeten
Freniño: Inga svar här så jag jagade Benders istället. Som väntat fick jag först som svar att en tunn kantsten inte var något de rekommenderade (Benders har för övrigt inga så länga kantstenar). Det är för stor risk att den ska spricka. Accepterade väl att det inte skulle vara någon bra idé, men nöjde mig inte riktigt med svaret. Ville veta mer om varför det skulle vara dåligt om stenen
Alain: [citat] Mur plus växthus blir ju nästan 6 ton och med tanke på att marken är ganska dålig så behöver denna balk i princip vara självbärande. Som du säger så blir man ju även väldigt skeptisk till livslängden när det ser ut så här. På sista bilden är det hål ända in till armeringsdistansen och där kan jag sticka in en skruvmejsel ca 10 cm. Jag pratade med firman igår och de
Thomas.G: Femton år senare… Hur gjorde du? Jag står inför något som tycks likna det du hade då, hur gick det? :)
Claes Sörmland: [citat] I teorin är detta inget problem i och med att ledningen läggs i fall. Men misslyckas det så...
T.Gustafsson: Min gissning: Det du ser är lättbetäckningar som är placerade på uppstickande 110-rör. 110-rören går lodrätt ner i marken till lämpligt djup, där är en 90-graders böj monterad, (eller bättre; 2 st 45-grader, eller en flexböj) och sedan är dräneringsrören (eller möjligtvis slang) påkopplade på dessa. Detta är alltså början på dränledningarna, en åt varje håll. Går det
Viktor.J: [citat] Ja svagheten borde vara lugn. enligt cementa så landar den gamla blandningen på 35 Mpa och Finja rekommenderar C25/30. I värsta fall kan man väl slänga i lite extra cement, det lär väl inte skada ?
Brixen: [citat] [citat] Då vi anlitade honom genom kontaktnät så blev inget avtal skrivet utan det var en muntlig uppgörelse om timpris samt att rotavdrag skulle göras. Vi har även själva varit med och hjälpt till för att sänka kostnaderna. Jag kollade upp att han var registrerad både för f skatt och moms så det skulle inte vara något problem kan man tycka. Undersökningsplikten är
Tiger79: Hej Har en ränna som är ca 20×20cm som det ska muras på. Vad är enklast att göra? Gjuta med grovbetong och sen mura med leca som är 19 breda? Eller kan man ta ett lager av smalare leca i botten? Vad fyller man ut med på sidorna i hålet?
Syll: Ja, precis så tänker jag. Men då lägger jag tillbaka samma sand som jag grävt upp och lägger jord som sluttar bort från huset. Snygg ritning!
Niklaspe: Har upptäckt att det väldigt fuktigt i matkällaren och fuktkvoten i virket som ligger i botten är för hög. Har en tilluftsventil samt en ventil som går in till krypgrunden där det finns en avfuktare. Upplever ingen större skillnad i RF % om jag stänger / öppen tilluftsventilen och bara ventilerar in till krypgrunden öppen. Kanske räcker att byta ut virket och försöka ha nån
ljs-s: [citat] Tack för tipsen. Nu är de första på plats, fler stenar som ska på plats också. Ska stå ett litet plåtförråd på dessa. [bild]
Simon1885: Tack för tips!! Slamma väggarna vet jag intr varför det är Isodrän som säger jag ska göra det. Dock ska det som du säger kunna andas. Men slammar man med betong, så kommer det ju kunna andas ändå.
Markarbetaren: Prio ett är att ersätta brunnen med en aco-drän. Lite löv och ett höstregn och den brunnen får det jobbigt. Jobbet är i sig inget svårt. Det klarar dom flesta med fysik, även om det tar lite längre tid. Jag skulle tippa på 50tim a 500kr i arbete för en firma.
Matteandersen: Saknas väl även tätningslist till platonmattan o ser lite skumt ut, kanske inte gjort helt rätt heller? [bild] [bild] [bild]
cpalm: [citat] Läste någon rapport där de undersökte hur kringliggande växtlighet påverkas av dammbinding med bl.a. salt, och ja, det finns risk för viss påverkan. Träd är nog inte så farligt, men vill man vara på säkra sidan finns det alternativa bindingsmedel man kan använda.
FrippeFlyer: Hej. Har en liten stuga där jag planerar att bygga en altan längs en del av fasaden. I och med att det är västerläge så tänker jag att jag inte vill förankra altanen i fasaden, så lösningen blir att gräva ner plintar. Dilemmat är då att plintarna behöver hamna relativt nära husväggen (för stabilitet). - Hur nära eller långt från vägg kan jag gräva? Stugan står på plintar
nevinator: En markfirma skulle ha kommit i fredags för att lämna offert på annat jobb som jag tänkte fråga om detta, men han dök inte upp. Så finns några markarbetare eller nån som kopplat in bergvärme nyligen så tar jag tacksamt emot era erfarenheter av detta.
HSP: pratade med kompien idag och han kör med värmekabeln, hans hus är byggt -74-75 platta på mark, fasad mexitegel och träpartier, trästomme. aktuella huset ligger i södra dalarna det har inte blivit några nya problem. han vågar inte stänga av värmekabeln då förra sanering och renoveringen gick på nästan halv miljonen samt ingen hjälp från försäkringsbolaget. han har även bytt en
sinuslinus: När man putsar tillför man ny fukt på väggarna. Det tar också längre tid att putsa mär det är blött underlag. När jag ut och putsade om ett källarrum behövde jag ställa in en avfuktare för kondenserade på kalla ytor typ fönster.
BirgitS: [citat] Uppenbart är det ju något som inte fungerar när TS behöver vänta på en fuktmätning för att veta om det går att stänga till så mössen inte kommer in under hösten.
jterra: Hej, Vi tittar nu på en bostad till salu i mellersta Sverige. Besiktningen visar bruna/rostfärgade missfärgningar på vindduken som sitter på undersidan av blindbotten i krypgrunden (kall/uteluftsventilerad). Jag vet inte vad som kan ha orsakat dessa missfärgningar. Hoppas någon här har några rimliga förklaringar. [bild]
LillaNorrviken: Hej, Planerar nybyggnation och har tänkt använda mig av isoblock 350, samt sedan ha en fasad med fasadtegel. När jag nu undersöker vilka kantelement jag ska ha, verkar t.ex Finjas "F-element" vara aktuellt för teglade fasader. DÄREMOT står det att stommen ska vara homogen till dessa. Mina tänkta isoblock kommer alltså inte funka med t.ex Finjas F-element.... Jag kan inte hitta några
z_bumbi: Oavsett ev isolering under så bör väl ett ventilerande golv och sedan isolering funka? Då bygger du inte in eventuell fukt från betonggolvet i konstruktionen och du kan få upp golvet i den nivå du vill.
jimpa78: I det eviga projektet med hus så har nu turen kommit till grunden. Vi ska tvätta, jämna till små håligheter med puts/fix och måla. Vi har ett suterränghus och i en av fogarna (se bifogad bild) så är det någon slags papp som har börjat lossna lite i kanterna. Jag har inte kontrollerat hur långt ned pappen går eftersom det ligger frigolit närmast väggen som är svår att flytta på
SågspånPappspikEternit: [citat] Bästa rådet, lyssna på detta (y)!
joasag: [citat] Kanon, då gjuter jag på lite extra. Något orolig över hur bra det kommer att hålla nämligen. Jag har inte kunnat gjuta kantsäkring från "rätt sida" då det är granntomten. Så jag har helt enkelt grävt så djupt som möjligt, köpt 35cm höga kantsten (vanliga betongplattor) och gjutit fast enligt bilden nedan. Använde även armeringsjärn så hela kantsäkringen sitter ihop.