SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Bästa rådet, lyssna på detta (y)!
4 svar · 3,5k läst
J
joasag: [citat] Kanon, då gjuter jag på lite extra. Något orolig över hur bra det kommer att hålla nämligen. Jag har inte kunnat gjuta kantsäkring från "rätt sida" då det är granntomten. Så jag har helt enkelt grävt så djupt som möjligt, köpt 35cm höga kantsten (vanliga betongplattor) och gjutit fast enligt bilden nedan. Använde även armeringsjärn så hela kantsäkringen sitter ihop.
2 svar · 3,3k läst
·
G
goldfish1977: [citat] Yes det är ritningarna som tillhör mitt hus. Tänkte du på något särskilt? Grävde en del vid stupröret och så här ser det ut. Sanden är ganska fuktig trots att det varit ganska torrt länge (förutom idag då det regnat). [bild]
16 svar · 6,8k läst
·
F
fribygg: Du kommer att dö, det är jätteallvarligt och du behöver nog anlita svindyra konsulter och besiktningsmän för det där, eller så tar du foten eller en skyffel och flyttar dit lite grus om du kommer ihåg det nån gång.
2 svar · 1,7k läst
·
E
enoch85: Spårad tråd... :)
19 svar · 3,6k läst
E
S
Sarlacc: Liten uppdatering. Testade spräckmedel 5Kg och det verkar funka bra. 30mm hål. Förborra med 20mm. Fick ta hjälp av 2 kilar. Har 5Kg spräckmedel kvar. Efter det tror jag att jag kan kila bort resten. Skam den som ger sig :cool:
8 svar · 4,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det ligger något i detta hantverkarna säger. Fundera på plintgrund, bra förutsättningar och billigare och enklare att värma med luftluftpump och enklare att kallställa och hålla koll på,
1 svar · 1,3k läst
B
Blåbärsbusken: [citat] Tack snälla för svar! Enl prognosen så kommer regnet på em och vi tänkte gjuta på fm (om nu prognosen stömmmer..) så vi borde ha gott om marginaler till 3 timmar.
2 svar · 4,7k läst
G
goldfish1977: Jag kikade idag för första gången i den dräneringsbrunn i svart plast som vi har vid huset. I brunnen finns det bara ett rör som mynnar ut på ca 2 m djup från markytan. Från röret ner till botten av brunnen är det ca 20-30 cm skulle jag uppskatta. I vårt hus så är tydligen bara två sidor dränerade, men borde det inte finnas ytterligare ett rör där vattnet leds vidare till
0 svar · 2,4k läst
·
Topsy67
Topsy67: [citat] Jamen jag tänkte nog också att en större grävare ska klara de armerade balkarna? Har tyvärr inte plats att gräva ner så förstår att transport och deponering kommer att kosta.
3 svar · 1,3k läst
I
Isaksson: I mitt fall så fick jag ju förlänga min grund för att jag ville gräva djupare, så testa att gräva ett hål bredvid din grund och se vart den ligger.
113 svar · 98,7k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Jag hade nöjt mig med det. /Höghus
8 svar · 1,8k läst
·
B
Byggsnyggen: Har funderingar på att bygga en friggebod att ha som bastuhus vid vårt fritidshus. Där ska finnas vedeldad bastu, varmvattenberedare, duschkabin och någon bänk att sitta på. Målet är att hålla nere kostnaderna men inte vara dumsnål. Bara underhållsvärme när man inte använder det, så att det inte fryser. Gjuten platta eller plintgrund? Vilken typ av golv resp. väggar? Nedgrävd
0 svar · 972 läst
J
Jesperan: [citat] Toppen! Bra jobbat.
6 svar · 4,3k läst
·
M
M bygg: Hej Bor sedan 5 år sedan i en 70-tals villa. Efter förra veckans skyfall var väggen (gavel) i källaren lite fuktig. Eftersom väggen varig porös innanför tapeten, nedtill mot trägolvet, sedan flera år tänkte jag att det var bäst att kolla och tog bort tapeten. Passade även på att ta upp två hål närmast vägg. I hålet vid element var det helt torrt, men i hörnet var det definitivt
0 svar · 1,9k läst
·
A
Adrian.x: [citat] Nu så har jag testat med de råd som jag fick här. Och märkte stor skillnad på förbrukning efter jag stängde av den (8kr kwh är ju inte så himla kul) så jag passa på att stänga haha Och vilken skillnad i förbrukning, 2kwh/h mindre i förbrukning. Ringde företaget och de sa att jag skulle testa rem som du skrev där och lite annat. Roliga va att när jag väl starta om den va
24 svar · 5,0k läst
·
Espen64
Espen64: Hej. Jag har börjat att riven mitt källargolv (se bild). Det gamla golvet är ca 5cm med cement, ca 5cm med sten och grus innan en massiv lerbotten. Nu har jag några funderingar: 1: Kan jag gå några cm(2-5) ned i leran innan jag gjutar nytt golv för att vinna takhöjd utan att detta påverkar husets stabilitet? 2: Det fins lite fuktgjenomslag i i nedre del av vägg. Kan jag grava en liten
0 svar · 693 läst
·
M
Meman: [citat] Tjenare, är du klar med projektet , blev det bra? kan du isf skicka några bilder eftersom jag har liknande projekt.
13 svar · 7,3k läst
·
A
ati: Ja, stolparna får också få kortas och anpassas efter den höjden på den nya sockeln. Du kan arbeta sektionsvis pö om pö och det blir inte ett lika stort projekt som att lyfta hela huset. :)
4 svar · 1,7k läst
·
J
Jayward: [citat] Fukten är borta men lukten kom tillbaks insåg att jag inte plockade ut allt organisk material luktade gammalt potatis förråd en av arbetarna la cement över träet här på bilden försökte plocka borta det själv men det gick inte med verktygen som jag hade. Men jag har iallafall lyckats lokalisera den
8 svar · 3,0k läst
·
Vermilion
Vermilion: [citat] Å det menar du är allt som räcker för att göra den redo för att sätta klinker på? Vore underbart om så är fallet!
3 svar · 1,9k läst
·
S
snikanor: Hej, Det finns en mängd olika lösningar på vad man kan ha mot husgrunden och jag skulle vilja reda ut lite frågetecken om varför vissa lösningar är bättre eller sämre. I just mitt fall så står huset på en krypgrund med plintar. Mellan plintarna sitter det rasskydd som skiljer marken utanför krypgrunden och själva krypgrunden. Jag är absolut ingen expert på detta, snarare tvärtom,
0 svar · 2,1k läst
S
Stefan1972: [citat] sorry, missade den biten.....trodde det var hur det såg ut vid dem och att det skulle ändras mer.
12 svar · 3,3k läst
·
A
Alltgarommanvill: [citat] Tack för svar! Därför jag frågar här :) Inte det lättaste att byta ut då den går in under huset och upp i tvättrummet. Funderat på att bygga in den så man endast gjuter runt om och isolerar in den under kommande golv. Men än så länge bara tankar
2 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Värmepanna? Ventilation ?
4 svar · 1,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det är ju egentligen bara täcksiktet till armeringen som ställer krav och det är 25mm betong ovanför armeringen, så beroende på hur tjock nät du använder så får räkna.
3 svar · 3,9k läst
·
T
tgr_se: Skulle säga att det beror på bergart. Ofta lutar skikten. Då är det ganska lätt att skära av skiten 90grader och få loss skivor. Är det fin granit kanske det kan gå att kombinera A och B för att få ut liggande tårtbitar beroende på hur många kilar du har.
8 svar · 11,5k läst
·
R
robbs: Står i begrepp att planera isolering av ett oisolerat garage för att slippa släpa allt frostkänsligt in i huset vintertid. Garaget är byggt på oisolerad platta och delar ca 6m vägg med bostadshuset (bostadshusets ursprungliga yttervägg, garaget är tillbyggt senare). Finns det poäng att randisolera? Tänker dels på förväntade uppvärmningskostnader, men också risk för
0 svar · 1,0k läst
Lars-Göran Lindström
Lars-Göran Lindström: Hej Det är dags påbörja markplattan för vårt nya hus. Alla dokument finns klara. Vi har skrapat bort det översta jordlagret och konstaterat att det behövs lite sprängning. Jag har två företag som uttryckt intresse att utföra arbetet. Min ambition när projektet startade var att ta in minst tre offerter på alla större arbeten. Finns det några bra rekommendationer på företag som jag
0 svar · 624 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.