Hejsan.
Jag och min hustru är i planerna och bygga hus. Vi har skickat in bygglovsritningar, men efter kontakt med komunen kommer vi få lite backning på att vi saknar en plan på att ta hand om dagvatten.
Jag vänder mig till forumet för att få lite ideer och förslag om hur vi gör detta på bäst lämpligt sätt.
Frågan är tvådelad:
1) Hur nogrannt behöver man beskriva detta i bygglovet?
2) Är det mest lämpat att leda dagvatten via ledningar samlat och ansluta sig till komunens dagvattenledning?
Eller är det stenkista bättre lämpad?
Eller en kombination av de båda? Leda allt till stenkistan och ha en ledning från kistan?
Jag är helt novice på ämnet så tar gärna emot tips.
Det som man bör veta är att det skall byggas ett sutteränghus eftersom tomten lutar ut mot vägen. Gräsmattan blir lätt lite vattensjuk så denna behöver dräneras. Värt att veta är också att på andra sidan vägen är det en sjö belägen.
Jag lägger in en skiss där jag har ritat in närliggande dag/spill & färskvatten ledningar, som jag har kombinerat lite med mina egna tankar.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få i frågan.
MVH
Alex
Jag och min hustru är i planerna och bygga hus. Vi har skickat in bygglovsritningar, men efter kontakt med komunen kommer vi få lite backning på att vi saknar en plan på att ta hand om dagvatten.
Jag vänder mig till forumet för att få lite ideer och förslag om hur vi gör detta på bäst lämpligt sätt.
Frågan är tvådelad:
1) Hur nogrannt behöver man beskriva detta i bygglovet?
2) Är det mest lämpat att leda dagvatten via ledningar samlat och ansluta sig till komunens dagvattenledning?
Eller är det stenkista bättre lämpad?
Eller en kombination av de båda? Leda allt till stenkistan och ha en ledning från kistan?
Jag är helt novice på ämnet så tar gärna emot tips.
Det som man bör veta är att det skall byggas ett sutteränghus eftersom tomten lutar ut mot vägen. Gräsmattan blir lätt lite vattensjuk så denna behöver dräneras. Värt att veta är också att på andra sidan vägen är det en sjö belägen.
Jag lägger in en skiss där jag har ritat in närliggande dag/spill & färskvatten ledningar, som jag har kombinerat lite med mina egna tankar.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få i frågan.
MVH
Alex
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Finns det något dagvatten ifrån kommunen att koppla på? I vår kommun måste man ta hand om dagvatten lokalt.
Bäst är om du har ett dike vid tomtgräns du kan leda dagvatten till. Finns inte den möjligheten så får du ta hand om det på tomten mha dagvattenkasetter. Eftersom gräsmattan ändå ska dräneras kanske du kan göra en gemensam lösning.
Sen ska du ha en rensbrun på vägen där du kan plocka ut löv/barr och skit som inte ska hamna i dagvattenkasetten.
Bäst är om du har ett dike vid tomtgräns du kan leda dagvatten till. Finns inte den möjligheten så får du ta hand om det på tomten mha dagvattenkasetter. Eftersom gräsmattan ändå ska dräneras kanske du kan göra en gemensam lösning.
Sen ska du ha en rensbrun på vägen där du kan plocka ut löv/barr och skit som inte ska hamna i dagvattenkasetten.
Dränerar en stenkista/vattenkasseter om du bygger på vad det verkar gammal sjöbotten och nära i nivå med sjöytan?
Gräv ett hål på 1 till 1,5 m och se om det kommer in vatten och också hur jorden ser ut. Om det inte kommer in vatten så fyll gropen och se hur lång tid det tar innan den blir tom igen. De här metoderna är ingen exakt vetenskap men om det står vatten i gropen typ 12 timmar senare så är det svårt att dränera bort vatten via en mindre insats.
Gräv ett hål på 1 till 1,5 m och se om det kommer in vatten och också hur jorden ser ut. Om det inte kommer in vatten så fyll gropen och se hur lång tid det tar innan den blir tom igen. De här metoderna är ingen exakt vetenskap men om det står vatten i gropen typ 12 timmar senare så är det svårt att dränera bort vatten via en mindre insats.
Nu ser jag att mitt svar inte har publicerats... Tack för era kommentarer, jag markerade den på nybyggnadskartan och ungefärlig placeras.
Jag skall testa gräva ett hål och se lite vad som sker, det var ett bra tips!
Tack för era svar
MVH
Jag skall testa gräva ett hål och se lite vad som sker, det var ett bra tips!
Tack för era svar
MVH
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
