E
Slutför en del grejer som tidigare ägare lämnat efter sig och nu har turen kommit till att återfylla längs källarväggen på ena kortsidan.

” bara att gräva igen” enligt tidigare ägare men vi har ju lite olika intressen framöver…

Enligt ritning sitter det platonmatta med XPS utanpå. Samma ritning säger också att ska vara markduk utanpå XPS-skivorna. Om man följt ritningen är svårt att verifiera utan att ta loss XPS-skivorna som är limmade. Men inget tyder på att man inte gjort det iaf. Dräneringsrör etc är på plats. Samtidigt ligger det rester av markduk här och där så i något skede har någon gjort något med markduk :-)

Vägg med putsbrister nära marken där tidigare gul färg syns, omgiven av ogräs och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågeställning:
behöver man skilja XPS från återfyllnadsmassor i alla lägen?

Vi har väldigt sandig jord som jag tänkte använda.Det finns också en gjuten platta runt knuten som jag inte vill underminera så det är inte enbart av lättja som jag vill slippa friläggs väggen helt för att sätta dit markduk.

• Grå putsad vägg med rödplåttak och en gammal delvis synlig grund.
    Skapa konto
  • Del av husgrund med slitet putslager och synlig skada vid sockeln.
    Skapa konto
Skall nya markhöjden följa putsen? I så fall bör du komplettera med mer dräneringsskivor på väggen innan återfyllnad.
Skall nya markhöjden följa befintliga isoler/dränskivor? I så fall bör du komplettera med mer puts innan återfyllnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.