P
Plutus: Varför inte ha samma hål till vattnet och bergvärmen? Pumpen i botten, tre slangar upp, tillräckligt djupt så det inte blir minusgrader. Även om du väljer två hål så är det bara extravärme om kollektorslangarna går långt i jord, ska hålet vara maxlängd för tryckfallet tar man bara grövre slang i jorden. Min mamma hade en läckande trekammarbrunn, (betongringar) och hennes
2 svar · 1,9k läst
N
Nikorasu: [citat] Jag brukar göra detta i två steg: 1. Häll i så det blir en sula i botten. Sätt gjutröret och armering i sulan innan det härdar. Räta upp allt. 2. när sulan härdat och rör och armering är fixerad i den, gjuter du upp resten av plinten i röret.
5 svar · 7,8k läst
E
Eric82: [citat] Tack för svaret, får låna svärfars lövblås och kolla om det blir enklare
2 svar · 2,5k läst
T
T.Gustafsson: Man behöver dra med sig dränledningen runt hela huset. Men man monterar inga skivor på vägg som är ovan mark (jag gissar att dränskivor, typ pordrän/isodrän är tekniken som skall användas här). Så man behöver alltså gräva upp runt hela huset, men självklart inte alls så djupt på baksidan.
1 svar · 1,8k läst
·
Wisselgren
Wisselgren: Vårt hus är typ lika stort och kalaset skulle sluta på 220000:-. Då va det pumpbrunn mm inräknat.
1 svar · 1,2k läst
M
Miscela: [citat] Vi flyttade in förra året. Så en besiktning är gjord. Men inte särskilt med fokus på sättningar mm. Det är ett sekelskifteshus och även grannen här intill. Så det finns ju en del redan som det är.
6 svar · 1,8k läst
M
MagHam: En skarvmutter, gängstång och ankarmassa ger oftast bättre fäste i "bond-betong" än slagankare och expanderbultar. Borra först hela djupet för gängstången, sedan ett kortare större hål som rymmer långmuttern. Fixera med ankarmassan. Som täckning när man inte använder så han man ta en kort skruv och slipa ner skallen till en kupol och föra en skruvskåra i. Då stör den inte med
35 svar · 8,2k läst
·
M
Mijkal1: Kanon tråd. Hoppas man får svar. Jag har aldrig byggt med leca block förr, så överdriv gärna processen :) 1. Vad la du i botten innan du la första blocket? 2. Blocken som ligger in till väggen så att säga, ska dem fästas på något sätt eller man lägger bara murbruk imellan? 3. Hur gjorde du med själva murningen och fick det jämnt och fint? 4. Vad har du använt för storlek på
20 svar · 13,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Hållfasthetsmässigt är det nog hugget som stucket med färdigköpta eller egengjutna (om du gjuter rätt). Däremot bör du ju gräva ned til lfrostfritt djup. Nu verkar du iofs inte ha tjälfarlig mark, och isolerar du kan du komma undan med ännu lägre djup, så 700 mm torde räcks. Handlar då mer om smidigthet. Jag gjöt själv till vår utbyggnad, men då stötte jag på
1 svar · 2,4k läst
·
S
start79: Ingen med lite input?
1 svar · 1,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det bästa är som sagt att bevaka så du inte får påväxt på virket eller trossbotten av mögel eller liknande...
14 svar · 3,7k läst
·
Keyboardcowboy
Keyboardcowboy: Nu är källaren utgrävd och visade sig att voten var gjuten ovanpå sprängsten som placerats ut. Sen hade schaktmassor fyllts på och betongkaka gjutits ovanpå. Det gick att komma ner ca 25 cm till oschaktad botten. Dräneringen har legat under fundamentets lägsta nivå (enl skiss) och min fråga är om jag skulle kunna göra som i skissen och duka av/grusa av, lägga 10 cm
2 svar · 2,2k läst
·
D
DahlEricsson1000: Låter ju som att det är fel på den! Har en avfuktare i tvättstugan och där får man tömma behållaren på vatten var 3:e dag om man hängt tvätt. Om din har en behållare, testa att koppla ut slangen och se om det blir någon skillnad.
1 svar · 1,0k läst
Luddest
Luddest: Det hade förmodligen räckt men jag vill säkra upp med att påla själv. Blir billigt att sätta ner några pålar i jämförelse med vad hela projektet kör kosta när det är klart
16 svar · 3,7k läst
·
N
neo11: Putsa en sockel med B bruk, pga av det svarta bör du näta först. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/tillbehor-fasadputs/putsnat-323-25m https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/fasadputs/mur-putsbruk-b-kc-base-222
1 svar · 1,3k läst
·
M
myrstack: [citat] Verktyg! Glöm inte att vi köper verktyg. Ibland vet vi vad vi ska ha dom till med :cool:
9 svar · 2,7k läst
·
F
fribygg: Behöver du göra något, kommer inte den nya trappan att dölja skadan?
2 svar · 977 läst
·
T
T.Gustafsson: Det kan vara murade socklar under väggarna. Mellan väggarna, alltså där det är golv, har man kanske gjutit en tunn platta som avjämning och bärighet för golv, några cm tjock. Räkna inte med att det är någon isolering under denna platta.
2 svar · 919 läst
·
hellborg
hellborg: [citat] Ja det kan ju vara ett alternativ. Bara genom mattorna då? Och inte i väggen. Eller de går väl att spika i grunden? Eller hur?
11 svar · 4,7k läst
·
Emil Öberg
Emil Öberg: Jag är i farten att stoppa in en radonsug och försöker lista ut var huset har grundsulor (då de skapar avgränsade utrymmen under huset och varje utrymme bör ventileras). När jag kikar på ritningarna (bild 1 och 3) så chansar jag mig fram till att de i bild 2 gulmarkerade väggarna har grundsulor under (och ytterväggar såklart), håller du med? Jag har originalbyggnadsritningen och
0 svar · 1,3k läst
·
Supersonical
Supersonical: Tjena, om man får fråga. Hur löste du det, precis flyttat in i vårt hus där parketten ligger på betongbjälklag och ett tunt foam emellan. Nere i krypgrunden finns det ingen isolering uppåt dvs är rädd att golven kommer vara riktigt kall nu i vintern. [citat]
1 svar · 4,3k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: "Det enkla sättet" [bild] "Det jobbiga sättet" [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
M
myrstack: [citat] Vad står det i prospektet kring avlopp? Givet att du verkar ha en utgående vad jag gissar är 110 (inringad) borde det stå om du har BDT, sluten tank, 3-kammarbrunn eller kommunalt avlopp. Har du normal WC kan du utesluta BDT. [bild]
12 svar · 2,4k läst
·
MarcusRask
MarcusRask: Tjena. Har börjat knacka loss det som låter ihåligt på min grund. Bakom den hård cementputsen så är det kalkputs, alltså helt vit puts som är grusig/smulig. Hur gör jag för att gå ifrån kalkputs till kalkcementputs? Vill ju ha kalkcementputs ytterst igen.
0 svar · 421 läst
F
Fideliox: Jag är också intresserad av detta! Har också plast och wn avfuktare igång. Har hängt min sensor pp ett snöre mutt i grunden och den ligger på 60% fuktighet. Har funderat på att sänka avfuktaren till ca 70% men jag vet inte om jag vågar. Jag har ju 60% vid mätpunkten bara.
1 svar · 2,3k läst
·
H
hivemind128: Fel av mig, menade krypgrundsavfuktare (ett företag skall installera denna men de ville/kunde inte göra inspektionsluckan)
2 svar · 2,3k läst
·
A
AochF: [citat] Tack för din input och tack för "lycka till":et. Känns som att det kan behövas!
2 svar · 1,7k läst
Z
Zorn: Testa att ropa ner i röret när nån med bra hörsel har huvudet i brunnen.
3 svar · 2,4k läst
·
F
fribygg: Kan fungera jättebra, om du har nått grus/morän artat på fastigheten kan du nog använda detta till vägbank över trumman om du bara ska köra traktor. Förmodligen är det förbjudet eller tillståndspliktigt att utföra det arbete du tänkt dej.
1 svar · 2,0k läst
MarcusRask
MarcusRask: [citat] Går strålande idag
3 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.