Grund & Markarbeten
Joukko: Hur ska jag specifiera skillnaderna när jag inte vet. Det är ju det jag frågar efter. https://drybox.se/produkter/
Åsa Lund: Det viktigaste är till slut att det jobb du gör håller ihop och blir ett bra slutresultat. Annars har du ju satsat både tid och pengar förgäves.
Prodigys: [citat] Står i pdf:en att det är beräknat på 3mm fogbredd.
InsidersUnited: Inte trådlös, men heller inga batterier, livslängd typ 40 år =) [bild]
anders-tjuvkil: Vi skall bygga till ett hus från 1945 Det gamla huset står på berg, alla 4 sidor, plus en hjärtvägg i mitten. Ena sida är lägre, så källaren är som ett sutterängplan, dränering har alldrig varit ett problem, vattnet verkar rinna runt huset och ner på den lägre delen av tomten. Dagens grundmur står på en sula som är gjuten direkt på berget, på sulan är hålsten murad till 2m
klaskarlsson: Krypgrunder är ju luriga. Best pratice som jag har förstått det är väldränerat med plast ovanpå och sen ventiler i "lagom" mängd. Ev kan avfuktare behövas ocksåp (som drar en del el) https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/grundlaggning/grundlaggning/uteluftsventilerad-krypgrund/
lizaj: [citat] [citat] Tack för svar igen. Vi har rådfrågat vår KA också, som till slut fick tag i geoteknikern men han kunde inte få ut bättre svar än oss. Det är helt enkelt en geotekniker som behövs för att kunna förstå. Och ja, det är en naturlig slänt som funnits länge. Men det är i närheten av Göta Älvdalen, så skred och ras är något som kan behöva hållas koll på. I
Daniel1825: [citat] Det är lite det man är orolig för, då känns en avfuktare som en relativt billig försäkring.. Tack för input
Hasse C: Jag har inte kollat så noggrant men jag tror att det ser bra ut. Inga stora fula märken. Nu vattnar jag plattan regelbundet för att minska risken för sprickor. Får se om jag kan kolla på riktigt när den är torr.
myrstack: Beror på material. Murare om vi snackar grundmur av Sten. Ev betonghåltagare om vi snackar en gjuten konstruktion. Snickare vid trä. Konstruktör vid tveksamhet hos tidigare nämnda yrkesgrupper om hållfasthet måste beräknas innan arbete görs
InsidersUnited: Prova att kludda på lite lite armaturfett på remmen. Det skadar inte gummit.
lunnabo: [citat] Nja, "slänga in lite betong". Det ska bara ett stopp som klarar hela sidotrycket när man svänger in. Gjutning går bra men det måste vara en stabil betongklump som inte flyttar sig eller spricker. Några säckar betong till varje sida och gärna lite armering med.
Olaf3: Jag ska borra två hål genom yttervägg källare för vatten resp el. Utsidan är klädd med 100 mm Isodrän och duk. Det blir ungefär 1 m under marknivån. Väggen är hålsten från 30 talet. Tänkte först spruta fogskum från insidan med munstycket in längs med slangen och kabeln för att få det tätt. Men läser lite här och var att fogskum behöver tätas för att inte suga sig fukt
Borran87: [citat] De sku bli snyggt, men tyvärr är dom ganska så dyra! :sweat:
Derbyboy: Min Woods ds12 tror jag är trasig men jag blir osäker. rören blir inte sådär frodiga som de brukar.
jomany: Tack för svar. Jag skall undersöka dessa alternativ. ///j
Byggoo: Hehe jo, men grunden kommer vara stängd. Så de tar sig inte dit
theoettheo: [citat] Är det inte risk att hela staketet kan välta, eftersom sprängstenarna "ligger löst" i marken?
lunnabo: Skulle rekommendera att du väljer (om det går) längden på riktbrädan efter bredden på bädden. Ju längre riktbrädan är desto lättare att få samma jämna höjd men samtidigt om man har riktbrädan över 3 meter nästan nödvändigt att vara 2 personer som drar. Är ytan 5 meter bred så behöver du gå en bit utanför med bädden och riktbrädan måste också gå lite utanför ytan som
Slappin Steve: [citat] [citat] Hej! JAC-Betong var ett företag som fanns i byn Tvärålund i Vindelns kommun fram till år 1982. Företaget grundades av Carl Jacobson 1912. Min pappa jobbade där från 1952-1982. Vi har också ett hus med källarbjälk-lager från JAC-Betong. Men vilken slags betong det är det vet jag ej. De hade egen blandar-station. mvH Stefan Nygren
Per i Hamrånge: [citat] Jag gjorde lite så, dvs jämnade av jorden så mycket det gick. Grävde på ett ställe och flyttade jord till ett lägre ställe. Sten som jag orkade lyfta tog jag ut. Käck inte ryggen, det är inte värt det. Det samlas gärna kondensvatten i groparna (det kommer bildas kondensdroppar under plasten), så ju slätare desto bättre. Orkar man så tar man ut riktigt blöt jord. Jag har
gnuttisch: [citat] Ska försöka få det så plant som möjligt, men kanske då inte ner på någon mm tolerans. Tjockleken har vi tagit till lite extra, samma sak med armering. Betongen blandas på plats så det bör heller inte vara något problem.
MollyMoon: [citat] Jätte tack för både uppmuntran och information. :D(y)
z_bumbi: Det första är dyrt eftersom det är några som passar in varje bit. Syns oftast just i kyrkogårdsmurar och äldre byggnadsverk från när arbetet var billigt. Det andra är sågad sten som antingen läggs i hela block = dyrt eller används som beklädnad dvs det är "tunna" skivor som fästs på billigare material vilket kan sägas vara mindre dyrt.