Granstigen
Granstigen: [citat] Ja jag har alla dysor, kontrollenhet hygrometer och anslutningspaketet, var bara lite osäker på just ventrörs dragningen då många skisser visar att man drar rör i båda delarna
3 svar · 1,9k läst
·
B
battery: Har lagt klart nu. Varken jag eller mina grannar har haft problem med spruckna stenar. Mina varierade i tjocklek från ca 3 cm till över 10 och jag undvek att lägga de tunna stenarna där jag vet att bilen kommer gå, framförallt där man svänger.
4 svar · 2,9k läst
P
Putt: [citat] 1. Ja, normalt sätter man en dränbrunn och därefter en kassett. För dränvatten anser dock jag att brunnen egentligen inte är helt nödvändig, det samlas ytterst lite "slam" och skräp i en dränledning. Dock måste dränledningen vara inspekterbar i sin fulla längd. Sätt några t-rör så en kamera kan föras ned. 2. En dränbrunn har normalt ett sandfång på 70l, men jag anser
1 svar · 1,2k läst
R
rodzat: [citat] Golvet kommer stå på plastfötter,så ingen risk att något blir fuktigt. Kommer göra inspektions lucka under trappen då kommer jag ha bra koll ifall det tränger in något mer vatten .
4 svar · 1,1k läst
·
S
Skoter_54: [citat] Intressant, just det har jag inte hört förut men förstår att det skulle kunna hända. Tack för svar!
3 svar · 3,9k läst
W
witten: Plattan håller emot jordtrycket och hindrar väggarna från att kalva in så du behöver planera väl. Kan vara sprängsten som är ritat som blobbar, oklart.
6 svar · 3,1k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Dom är också bra, kallas "knäpprör", lite som bananfodralen på Ullared :-)
6 svar · 2,7k läst
·
A
aduell: Hej. Jag har äntligen fått svar! Det är en anvisning till en stompunkt. Numera är systemet digitalt med koordinater så vi kan ta bort skylten. MVH
7 svar · 1,8k läst
·
N
Naiv entusiast: [citat] det planeras eventuell utbyggnad (om bygglov fås) så detta var relevant information. Stort tack!
13 svar · 2,9k läst
·
W
Winsplit: [citat] Tror vi använde Dalapro Max. Det var en målare som rekommenderade vilka produkter vi skulle använda.
4 svar · 1,2k läst
W
Wallawhoa: [citat] Hej! Lösningen blev dock en helt annan. Kommer lägga huggen gråsten längs kanten. Har gjort detta en liten bit och det ser väldigt bra ut. Men för att vara helt ärlig så stör jag mig inte på utsticket i verkligheten, ser ganska bra ut. Blir nog än mindre i ögonfallande när gräset växer upp lite
30 svar · 5,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det går, om man jobbar sig bra med att riva och glätta, men lagningen blir inte osynlig med mindre än att man slipar hela golvet.
35 svar · 7,3k läst
·
D
digg75: Hittat intaget. Bakom panelen.
3 svar · 2,7k läst
·
Osc9
Osc9: 30-tal slag med hammare fram och tillbaka så kom den ut tillslut.
17 svar · 4,4k läst
·
Casaloco
Casaloco: Om någon annan letar så finns det på tex Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/avlopp/avloppsror-och-tillbehor/draneringsslang-452312/
5 svar · 1,9k läst
·
J
jeppezon: [citat] Jo, det vet jag.
2 svar · 1,3k läst
E
Eilert 1948: Jag har ett antal överblivna avloppsrör, tänker bygga en enkel vedbod. rören gjutes med armeringsjärn inuti. De skall ligga vågrätt som ett bjälklag på väldränerat underlag, det borde fungera eller??
0 svar · 916 läst
tveksamt
tveksamt: [citat] Tja, det är ju en smaksak, TS får förmodligen ligga ute med pengarna hur som helst. Jag vet inte hur lång väntetid det är vare sig för ARN eller för en tingsrätt, men det går ju att höra sig för. Och mitt råd kvarstår, var beredd på att betala alltihopa själv ändå, oavsett vad tingsrätten säger, oavsett om det är under ett halvt basbelopp eller inte.
56 svar · 58,8k läst
P-plats
P-plats: Intressant att se vad detta kan vara, hittade själv bla glasull runt grunden på mitt garage när jag dränerande om.
3 svar · 950 läst
·
N
neo11: Tvätta rent och putsa med cementbruk A
3 svar · 963 läst
·
M
m4v: Har en gammal stuga där betongplattan har börjat vittra sönder på yttersidorna. Syllen som är rutten går inte att byta ut då det knappt finns någon betong att lägga den nya på. På ena långsidan har jag bilat bort betongen 25 cm in samt dubbat in armering och gjutit om men nu har jag en lite mer utmanande sida kvar att renovera. Det är lite över 1 meter i marknivåskillnad mot
0 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är nog ingen vanlig glasullisolering, för den hade varit dyblöt. Däremot så bör det vara markskivor, då kan det vara stenull, tex https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/markisolering https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/grunder/kallarvaggar
1 svar · 1,4k läst
J
Jonasheladagen: Tackar! Då kör jag på det :-)
14 svar · 5,3k läst
·
A
Alexanderjimmyandersson: Tjena proffsen! Bor i en tegelvilla i södra Skåne, som står inför en omfattande renovering av entré plan på ca 65kvm. Idag finns det väldigt bristfällig isolering av bjälklag, därav ska alla golv lyftas för att sedan återuppbygga detta på möjliga bästa sätt. Tanken är att även lägga in vattenburen golvvärme i samband med detta. Grunden i sig är väldigt låg, ca 400mm från
0 svar · 1,1k läst
·
K
Klöverkarn: jag gjorde allt själv. lånade 2 st matriser, de var ganska stora typ 80-100cm
10 svar · 4,1k läst
·
R
RichardH: Hej, Jag skulle vilja ha lite råd beträffande att gjuta en trappa klädd med granitplattor (600x300x30) som på bild och skiss här: [bild] [bild] Mina frågor är: Hur djupt under marknivå bör jag gjuta, räcker 100mm? Det finns ett ordentligt bärlager under. Hur mycket armering behövs? Hur länge bör jag vänta efter gjutningen innan jag lägger plattorna? Med vilket fix kan jag fästa
0 svar · 1,3k läst
·
M
Makiv: Uppdatering, Problemet löste sig när när 0-90 bergkrossen togs bort. Fukten kom på något sätt uppifrån.
1 svar · 1,4k läst
·
S
Stefan1972: [citat] jo fast ett hus från 1929 är en helt annan sak. Där kan ju förhållandena göra det befogat.
42 svar · 15,4k läst
·
E
Eryl: Gör en tillbyggnad och tyvärr råkade det bli fel mått på sulan, är det ok att mura upp lecablocken kant i kant med sulan utvändigt istället för mitt på, ska inte vara någon vägg uppepå lecan, utan bara en avsats för trappan så känns inte som att det kan göra så mycket, men hur blir det med putsningen, hur gör man med den? Någon som gjort något liknande?
0 svar · 905 läst
E
Eryl: Ok, så då ska alltså listen vara synlig? Inget grus över den, håller nämligen på med en tillbyggnad utan källare, blev en gjuten sula med lecamur uppepå för att få samma golvnivå som i huset, och dom har tyvärr gjort sulan för hög så första varvet lecasten blir över marknivå intill huset, nästan i överkant på listen, men sen så lutar tomten åt fel håll så blir bättre
4 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.