1 799 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Grannen planerar sprängning
En granne till oss planerar spränga sig in i berget bakom huset. Kommunen har skickat ut papper till oss som bor inom en kilometer (vi ca 2-300m) för att informera och låta oss uttala oss. Enligt brevet framgår lite arbetstid, vad de ska göra osv... när det kommer till påverkan verkar beskedet vara att det kan damma.
Jag nämnde detta för min mamma som menade på att om de ska spränga så ska grannarnas hus inkl vårt besiktigas för sprickor mm innan sprängning kan påbörjas. Så att vi kan härleda eventuella skador... jag lyfte att vi inte bor på berget, utan på lermark 2-300m bort. Hon påtalade att det inte spelar roll.
Någon som sitter på goda råd? Vad bör vi tänka på? Ska vi oroa oss... min initiala inställning va mer "good for them, hoppas det blir bra"... men det är klart att vi måste hålla vårt hus säkert.
Att säga om vårt hus
Lermark
2 plan
Underdimensionerat bjälklag uppe
Torpagrund
Nyligen dränerar
27 fönster
Sadeltak
Trähus
Jag nämnde detta för min mamma som menade på att om de ska spränga så ska grannarnas hus inkl vårt besiktigas för sprickor mm innan sprängning kan påbörjas. Så att vi kan härleda eventuella skador... jag lyfte att vi inte bor på berget, utan på lermark 2-300m bort. Hon påtalade att det inte spelar roll.
Någon som sitter på goda råd? Vad bör vi tänka på? Ska vi oroa oss... min initiala inställning va mer "good for them, hoppas det blir bra"... men det är klart att vi måste hålla vårt hus säkert.
Att säga om vårt hus
Lermark
2 plan
Underdimensionerat bjälklag uppe
Torpagrund
Nyligen dränerar
27 fönster
Sadeltak
Trähus
Det är nog ingen risk för skador på huset på grund av vibrationer. Avståndet är större än det som krävs för föregående besiktning. Sten kan flyga till ert hus om täckningen är bristfällig men sånt ska ju bergsprängaren sköta och skulle det komma sten flygande så är det ju lätt att dokumentera/bevisa sådana skador.
Jag tänker lite som du skrivit. Sen ligger vårt hus redan nära järnväg... så hela huset gungar ju redan några gånger om dagen...M mlkjhr skrev:Det är nog ingen risk för skador på huset på grund av vibrationer. Avståndet är större än det som krävs för föregående besiktning. Sten kan flyga till ert hus om täckningen är bristfällig men sånt ska ju bergsprängaren sköta och skulle det komma sten flygande så är det ju lätt att dokumentera/bevisa sådana skador.
Har varit många trådar i ämnet på forumet, är inte någon stor risk med sprängning.
När vårt hus besiktades inför en grannes sprängning kommenterade besiktningsmannen att det delvis var för att få folk att förstå hur mycket sprickor och fel deras hus hade redan innan sprängningen börjar då folk annars upptäcker det efter sprängningen och tror det är sprängningen som orsakat det. (jag blev väldigt förvånad hur mycket sprickor mitt någorlunda nybyggda hus redan hade fått) Så om du inte får huset besiktat före de börjar spränga så gå igenom det själv först och notera/fota vilka sprickor som redan fanns före de börjar spränga så du slipper tro att sprängningen orsakat skador på ditt hus vilket annars kan vara väldigt frustrerande när man upptäcker massa saker efter sprängningen.
När vårt hus besiktades inför en grannes sprängning kommenterade besiktningsmannen att det delvis var för att få folk att förstå hur mycket sprickor och fel deras hus hade redan innan sprängningen börjar då folk annars upptäcker det efter sprängningen och tror det är sprängningen som orsakat det. (jag blev väldigt förvånad hur mycket sprickor mitt någorlunda nybyggda hus redan hade fått) Så om du inte får huset besiktat före de börjar spränga så gå igenom det själv först och notera/fota vilka sprickor som redan fanns före de börjar spränga så du slipper tro att sprängningen orsakat skador på ditt hus vilket annars kan vara väldigt frustrerande när man upptäcker massa saker efter sprängningen.
Det är väl ingen nackdel att begära att ert hus besiktigas. Jag tänker alltid på en händelse farsan råkade ut för för länge sen - där skulle det byggas ett nytt radhusområde mitt i skogen några hundra meter från farsan, ingen besiktning gjordes. Det sprängdes så att både hans och grannens hus fick skador, men utan besiktning blev det ord mot ord. Byggbolaget kom med fina dokument på hur arbetet skulle ha gått till - vår gissning är att eftersom det var mitt i skogen kan byggarna mycket väl laddat på med betydligt kraftigare laddningar än vad de hade tillstånd för.
Utan besiktning är det oerhört svårt att få rätt ifall någon skada skulle uppstå.
Utan besiktning är det oerhört svårt att få rätt ifall någon skada skulle uppstå.
En besiktning är inte dyr om man räknar på hus totalt sätt och har man bott ett tag kanske de upptäcker något som man i alla fall bör åtgärda. Jämför med en bilbesiktning som ibland hittar saker som med tiden skulle bli dyrt att fixa.
Vi flyttade in förra året. Så en besiktning är gjord. Men inte särskilt med fokus på sättningar mm. Det är ett sekelskifteshus och även grannen här intill. Så det finns ju en del redan som det är.Z z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara