God kväll!

Dags att bygga farstukvist på miljonprogramskåken. Enligt grannarna står vårat ''grannskap'' ovanpå sprängsten. Grävde ett hål för att leta reda på vart elkablarna tog vägen och vilket djup, såg då att det är en jäklans massa sand. Detta ser jag som en fördel? Bra dränering? Är cirka 20cm jord, sen ca 50cm sand.

Om jag kör färdiga plintar tänkte jag köra 700mm plintar. Behöver jag lägga makadam i botten om allt redan är sand?

Tänker såhär: Gräva 60-70 djupt, beroende på makadam eller inte. Betongplatta 35x35, 700mm plint, fylla runtom. Ger det tillräcklig bärighet på sandunderlag? Eller borde jag gräva djupare och packa upp med annat material istället för sand?

Farstukvisten blir 3m bred ca 1.8 djup. 6 plintar borde räcka? 3 fram 3 bak.

Fördel / nackdel rent HÅLLFASTHETSMÄSSIGT med egengjutna plintar? Vad som är smidigast eller inte skiter jag i, vill ge så goda förutsättningar som möjligt för att få det att hålla.

Vad är bäst angående tjälskjutning, färdiga eller egengjutna plintar?

Många frågor blev det... Här får ni en bild på mitt hål :p

• Grundplatta till hus med grävd grop för grundenhetens installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StorBagaren skrev:
God kväll!

Dags att bygga farstukvist på miljonprogramskåken. Enligt grannarna står vårat ''grannskap'' ovanpå sprängsten. Grävde ett hål för att leta reda på vart elkablarna tog vägen och vilket djup, såg då att det är en jäklans massa sand. Detta ser jag som en fördel? Bra dränering? Är cirka 20cm jord, sen ca 50cm sand.

Om jag kör färdiga plintar tänkte jag köra 700mm plintar. Behöver jag lägga makadam i botten om allt redan är sand?

Tänker såhär: Gräva 60-70 djupt, beroende på makadam eller inte. Betongplatta 35x35, 700mm plint, fylla runtom. Ger det tillräcklig bärighet på sandunderlag? Eller borde jag gräva djupare och packa upp med annat material istället för sand?

Farstukvisten blir 3m bred ca 1.8 djup. 6 plintar borde räcka? 3 fram 3 bak.

Fördel / nackdel rent HÅLLFASTHETSMÄSSIGT med egengjutna plintar? Vad som är smidigast eller inte skiter jag i, vill ge så goda förutsättningar som möjligt för att få det att hålla.

Vad är bäst angående tjälskjutning, färdiga eller egengjutna plintar?

Många frågor blev det... Här får ni en bild på mitt hål :p
Hållfasthetsmässigt är det nog hugget som stucket med färdigköpta eller egengjutna (om du gjuter rätt).
Däremot bör du ju gräva ned til lfrostfritt djup.
Nu verkar du iofs inte ha tjälfarlig mark, och isolerar du kan du komma undan med ännu lägre djup, så 700 mm torde räcks.
Handlar då mer om smidigthet.

Jag gjöt själv till vår utbyggnad, men då stötte jag på berggrund 50-60cm ned, så färdiga plintar hade blivit meckigt. Dessutom är dom svårare att justera in. Nu kunde jag tillfälligt stämpa upp en bjälke och väga in den innan jag gjöt, så fick jag allt i våg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.