Hej
I februari kommer vårt framtida hus att levereras, detta gör att markarbeten kommer att utföras november-januari. Hur går det egentligen till då en platta på mark gjuts på vintern? Byggelen bekostar vi själva så i de här tiderna är man ju ganska/väldigt orolig för hur mycket el som kommer att krävas.

Storlek på huset lär ju påverka lite och boarean på bottenvåningen är 92 kvm så plattan lär ju vara ungefär så stor +40kvm garage.

Belysning kommer ju att behövas, men den antar jag är försumbar jämfört med uppvärmning. Så hur mycket uppvärmning brukar behövas för att plattan ska torka på rätt sätt? Det är ju självklart väldigt väderberoende men går det att säga något generellt? Brukar det vara 10 byggfläktar á 2kW som står på dygnet runt eller vad brukar det röra sig om? Behövs värme redan innan väggarna är på plats och hur många veckor brukar värmen behövas?

Mvh
Anders
 
A AochF skrev:
Hej
I februari kommer vårt framtida hus att levereras, detta gör att markarbeten kommer att utföras november-januari. Hur går det egentligen till då en platta på mark gjuts på vintern? Byggelen bekostar vi själva så i de här tiderna är man ju ganska/väldigt orolig för hur mycket el som kommer att krävas.

Storlek på huset lär ju påverka lite och boarean på bottenvåningen är 92 kvm så plattan lär ju vara ungefär så stor +40kvm garage.

Belysning kommer ju att behövas, men den antar jag är försumbar jämfört med uppvärmning. Så hur mycket uppvärmning brukar behövas för att plattan ska torka på rätt sätt? Det är ju självklart väldigt väderberoende men går det att säga något generellt? Brukar det vara 10 byggfläktar á 2kW som står på dygnet runt eller vad brukar det röra sig om? Behövs värme redan innan väggarna är på plats och hur många veckor brukar värmen behövas?

Mvh
Anders
Belysning kan du nog, som sagt, bortse ifrån.
Men gjutning i minusgrader bör man akta sig för. Betongen alstrar visserligen lite värme när den brinner (torkar). Men risken finns ändå att den fryser, och då är den förstörd. Man kan ha i tillsatser i betongen vilket skyddar mot frysning första dagarna. Men sedan måste den skyddas. Det beror nu helt och hållet på hur entreprenören tänkt lösa detta. Det finns värmemattor, det finns tält och fläktar av olika slag. Både eldrivna, gasol- och dieseldrivna maskiner. Vidare beror det ju också på om etreprenören tänkt anpassa sig till vädret, och göra så mycket so möjligt vid plusgrader.
Prata med entreprenören och hör hur han tänkt lägga upp arbetet. Därefter kanske man kan börja uppskatta elkostnader.
Lycka till!
 
  • Gilla
AochF
  • Laddar…
A AG A skrev:
Belysning kan du nog, som sagt, bortse ifrån.
Men gjutning i minusgrader bör man akta sig för. Betongen alstrar visserligen lite värme när den brinner (torkar). Men risken finns ändå att den fryser, och då är den förstörd. Man kan ha i tillsatser i betongen vilket skyddar mot frysning första dagarna. Men sedan måste den skyddas. Det beror nu helt och hållet på hur entreprenören tänkt lösa detta. Det finns värmemattor, det finns tält och fläktar av olika slag. Både eldrivna, gasol- och dieseldrivna maskiner. Vidare beror det ju också på om etreprenören tänkt anpassa sig till vädret, och göra så mycket so möjligt vid plusgrader.
Prata med entreprenören och hör hur han tänkt lägga upp arbetet. Därefter kanske man kan börja uppskatta elkostnader.
Lycka till!
Tack för din input och tack för "lycka till":et. Känns som att det kan behövas!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.