Svårt att sätta en kortfattad titel på inlägget, men jag har lite funderingar kring mätning av luftfuktighet i krypgrund (gäller iofs andra utrymmen också) och hur mätvärden påverkas beroende på hur och var exakt man sätter sensorerna.

Kort efter vi flyttade in i hus så sätte jag in 4st sensorer som mäter temperatur och luftfuktighet i krypgrunden (100kvm). Vi visste att miljön där nere inte var tillräckligt bra och att vi mest troligt skulle behöva installera en avfuktare. När jag satte in sensorerna så satte jag dom direkt på balkarna hyfsat utspritt i krypgrunden.

Redan i maj började vi se dåliga värden, med långa perioder >80%rH och senare mitt under sommaren mellan 85-100%rH. Se bild.

För några veckor sedan så lät vi installera en avfuktare och samtidigt lite annat jobb där nere, bl.a. ny plast uppsatt mot balkarna, tätning av ventilation och sprayning av mögeldödande medel på trossbotten.

Avfuktaren ställdes in på börvärde 65% rH och hann bara (?) köra konstant ungefär 3 dygn innan den hade nått börvärdet och började gå periodisk. Mina sensorer visade dock fortfarande värden mellan 75-85%rH.

Tänkte först att hygrostaten på avfuktaren inte var korrekt kalibrerad, men jag bestämde mig istället för att flytta alla mina sensorer och istället hänga dom från trossbotten så att dom skulle hänga fritt i luften. Direkt började dom visa ~10% mindre än vad dom hade gjort tidigare.

Fråga 1: att det är högre fuktighet på eller väldigt nära balkarna (eller annat material där nere) låter väl rimligt, så jag antar att det "mest korrekta" är att hänga upp sensorerna som jag har gjort nu? Det är ju just luftfuktighet jag vill mäta, inte fuktkvot i trä eller annat material t.ex. (just nu i varje fall).

Fråga 2: Just nu sitter mina 4 sensorer jämnt utspritt i krypgrunden. Tre av sensorerna visar i princip samma värden medan den fjärde, som sitter nära avfuktaren, visar ~10% lägre rH och 2 grader högre temperatur. Den högre temperaturen kommer väl från avfuktaren, och det kanske också påverkar den lägre fuktigheten. Verkar det ändå OK med så här stor skillnad mellan sensorerna? Detta gör också att ett börvärde 65% på avfuktaren bara ger ~65% i denna del av krypgrunden, i resten av krypgrunden är den ~75%. Är detta något konstigt?

Fråga 3: Efter att jag hade flyttat sensorerna och insåg att det var 10% skillnad på olika ställen i krypgrunden så testade jag dra ner hygrostaten till börvärde 50%, och nu efter ungefär 3 dygn till så visar sensorn närmast avfuktaren ~50% medan dom andra tre visar ~60%. Låter det rimligt att det bara tog 3+3 dygn att dra ner 100%rH till 50%rh? Har läst i andra trådar att vissa kan få köra flera månader konstant för att "torka ur" ordentligt. Dessutom finns det fortfarande kvar lite småpölar med mögeldödande medel runt om hela krypgrunden på plasten. Borde inte det påverka luftfuktigheten mer?

• Grafer som visar temperatur och relativ fuktighet över tid med olika färger för väst, nord, syd och öst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Jag är också intresserad av detta! Har också plast och wn avfuktare igång. Har hängt min sensor pp ett snöre mutt i grunden och den ligger på 60% fuktighet. Har funderat på att sänka avfuktaren till ca 70% men jag vet inte om jag vågar. Jag har ju 60% vid mätpunkten bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.