Hej!

Mitt första inlägg på detta eminenta forum.

Jag har en krypgrund med betongbjälklag som står på berg och där det tidigare stod ett uterum. Detta är nu rivet och ska ersättas av en utbyggnad. Jag är lite osäker kring vad som är bästa approachen kring isolering och fuktspärr. Jag har kollat mycket på gamla trådar men inte fått någon solklar uppfattning kring vad som räknas som bästa lösningen.

Det kommer troligen att se ut enligt bilden längst ner. Nerifrån och upp är det alltså isolering, betongbjälklag, foam och sen träparkett.
Som jag ser det finns det minst tre alternativ:
Alt 1:
Foam med inbyggd fuktspärr, och "öppen" isolering under bjäklaget (typ isover)

Alt 2:
Foam utan fuktspärr, och istället köra kapillärbrytande isolering under bjäklaget(typ cellplast)

Alt 3
Inget tätskikt, och låta grunden "andas" i stil med om det varit träbjälklag.

Någon som har någon insikt kring vad som kan vara bästa lösningen? Eller om det kanske finns ytterligare alternativ. Har funderat lite på Nivell också med det blir fasligt dyrt, och kanske inte är nödvändigt?

golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
zbalata
  • Laddar…
Tjena, om man får fråga. Hur löste du det, precis flyttat in i vårt hus där parketten ligger på betongbjälklag och ett tunt foam emellan. Nere i krypgrunden finns det ingen isolering uppåt dvs är rädd att golven kommer vara riktigt kall nu i vintern.

L ludgo skrev:
Hej!

Mitt första inlägg på detta eminenta forum.

Jag har en krypgrund med betongbjälklag som står på berg och där det tidigare stod ett uterum. Detta är nu rivet och ska ersättas av en utbyggnad. Jag är lite osäker kring vad som är bästa approachen kring isolering och fuktspärr. Jag har kollat mycket på gamla trådar men inte fått någon solklar uppfattning kring vad som räknas som bästa lösningen.

Det kommer troligen att se ut enligt bilden längst ner. Nerifrån och upp är det alltså isolering, betongbjälklag, foam och sen träparkett.
Som jag ser det finns det minst tre alternativ:
Alt 1:
Foam med inbyggd fuktspärr, och "öppen" isolering under bjäklaget (typ isover)

Alt 2:
Foam utan fuktspärr, och istället köra kapillärbrytande isolering under bjäklaget(typ cellplast)

Alt 3
Inget tätskikt, och låta grunden "andas" i stil med om det varit träbjälklag.

Någon som har någon insikt kring vad som kan vara bästa lösningen? Eller om det kanske finns ytterligare alternativ. Har funderat lite på Nivell också med det blir fasligt dyrt, och kanske inte är nödvändigt?

[bild]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.