Golv
stino: Nån som har tips om svartvitrutigt golv lämpligt för kök? Jag har dålig koll på vilka material som är bra/billiga/lätta att lägga. Lineoleum eller vinylplattor kanske? Stino
Tina_E: Vi vill ha vitt golv i vårt nya hus men Skanska erbjuder bara laminat, ekparkett eller klinker. Vi skulle vilja ha ett vitlaserat brädgolv men jag vet inte vad det kostar jmf med t ex ekparkett. Någon som vet? Vill även gärna ha förslag på stilrena vilaserade golv som är prisvärda! Har någon köpt ett nytt hus av t ex Skanska och sedan gjort andra val av t ex golv och vet om det är
Megasen: Hej Hobbyfixarna! En liten fråga hur mycket är du villig att betala för att fixa ditt garagegolv? Var bor du? Uti från det så kan jag hjälpa dej med ett förslag på åtgärd på ditt gargegolv, Ha de Matte
betula: Inga parkettgolv rör sig nämnvärt på längden. Vill du undvika expansionsfog på stora golv = limma mot underlaget med felxibelt parkettlim.
isbjorn: Hej. Jag skall renovera en lägenhet där golvet är ett flytande parkettgolv på en grusbädd. Då parkettgolvet är mycket hårt slitet och skadat vill jag lägga ett laminat eller fanergolv för att inte få alltför hög bygghöjd. Grusbädden är från 1930-talet och har därför sjunkit något men golvet verkar i allmänhet ganska jämt. Problemet är att parketten knarrar en hel del på
annawb: Tja, nu i efterhand vet jag inte riktigt hur jag tänkte. Får skylla på tillfällig förvirring. ::) Blir "spännande" att se vad som händer med våra dörrar när de kommer på plats...
byggimpert: Det tror jag definitivt att de är om du inte förstyvar golvet ordentligt med golvgips eller flytspackel (om det nu räcker med det för en sån tyngd :-/), speciellt som du ska ha dem i ett badrum med fuktspärrar och allt. Du riskerar ju inte bara att fog och platta(kanske inte så stor risk med just dina plattor som är så tjocka) spricker utan vad värre är så kanske hela tätskiktet
marten70: Det finns även speciella spännband som man kan spänna ihop golvet med om man inte har någon hjälpande hand eller riktigt skevt golv!
Anna_Panna: Det är alltså inte så att vi tänkt byta ut enstaka bitar i parketten, utan det är i de rum som har plastmatta idag där vi tänkt lägga laminatgolv istället. Nu är vi i valet och kvalet mellan att lägga ek (samma träslag som i vardagsrummet) eller ljusare bok.
robbin: då kanske det blir glasmosaik i alla fall, valet står mellan det och svart sjösten, vi lägger gärna ner lite extra slantar på god kvalitet om vi vet att det blir snyggt och hållbart.
bjornw: Jag funderar på samma sak, fast över en mkt större yta, i princip hela huset utom våta utrymmen, och har fått föreslaget från olika håll att plywood är bättre än reglar (minst 15mm tjock enl vissa och 13mm enl andra...) eftersom den är stummare. Man ska visst lägga plywood skivorna med 1cm mellanrum så de kan röra sig. På Siljangolvs hemsida står det också plywood som förslag.
MathiasS: Ta en titt på Wirsbos broschyr över lämpliga förläggningssätt för golvvärme. En billigt sätt att förlägga gv är Reglar på cc30 Glespanel 21x120 Rören i glespanelen gvplåtar dubbel hellimmad golvgips Valfritt ytskickt. Denna konstruktion uppfyllen kraven på böjstyvhet. Golvspånt Glespanel Ett lager gips ..skulle antagligen också fungera. Kolla wirsbos papper om var du vill ha
lastkaj: Det låter nog som du bör ta upp det gamla golvet o tilläggsregla. Eller så bestämmer du att det är charmigt när det är lite ojämnt.
Mejann: Vi har inte heller gjort så. Men iofs höll vi på i flera dagar och tvättade plattorna.... det är ganska jobbigt att få bort alla fogrester från plattorna. Speciellt när det är samma färg på platta som fog och man ser inte om allt är borta förrän det torkat en stund :-/
IngvarW: Vanlig flytspackel är egentligen inte så dyrt. Om jag minns rätt betalade jag cirka 10 000 för 70 kvm. Då behövde man ha några kisar som hjälpte till förstås.- Mvh Ingvar 8)
lastkaj: Antingen accepterar du att golvet inte är helt plant, eller så får du plana ut golvet. Är det ett uppreglat golv eller? Du säger att vissa delar består av betong, dessa delar kan du jämna ut med flytspackel. Reglarna kan du antingen hyvla eller lägga till små reglar(lister) på de gamla reglarna, beroende på om det ska höjas eller sänkas. Det kan vara ganska meckigt att göra ett golv
que: Tack för svaren, jag håller helt med om att det ser ut att bli sämre och sämre virke i det tryckta. För att man ska få ut något av det man köper så måste man granska bräda för bräda och endast ta de utan sprickor som inte är vridna och med så få kvistar som möjligt, man brukar få ut 2-3 brädor av 10.
NickeNybygg: På brädgården sa de att cc=120 var alldeles för mycket, och jag hade svårt att fixa bärande reglar med cc=60, så det blev en kompromiss. Mitt emellan de bärande reglarna skruvade jag 45x45 reglar under råsponten. Dessa bär ju egentligen inte men tyngder (fotsteg t.ex.) fördelas över en större yta och svikten blev acceptabel. :)
hany08: Den dyra lacken hette Bona Traffic, jag kom ihåg fel.
Immobil: [citat] Kan tänka mig att det kan vara kärvt att få ut böckerna som är längst in om bokhyllan är så djup ;D.
betula: Hur golven ser ut på ytan beror på vilken sortering och ytbehandling man väljer. Vissa har fler sorteringar (Kährs, Tarkett) än andra (Forbo, Berg&Berg, Mörkaskog) för samma träslag. Kvalitetsmässigt är annars skillnaderna mycket små mellan de Nordiska tillverkarna, respektive företag har sina små fördelar men de är minimala. Rätt pris och acceptabel leveranstiod burkar vara
Biva: Ok! Tack för hjälpen! Någon som vet var närmaste återförsäljare finns i Västerås? Vi har K-rauta, Silvan och snart Bauhaus.
Sweli: [citat] Stelt på vilket sätt ? Det är bara en vane- och smak-sak tycket vi.
AndersG: Ett annat tips är att ha stumpar sågade i olika vinklar och uppmärkta, såvida inte alla vinklar är 90
MathiasS: Ljustgrått kanske med lite beige brytning i blir nogg snyggt. Klinker så klart! ;)
annawb: Ja det förutsätter jag att man kan, det ska vi göra. Men så ska vi byta ut dörrarna också... :) Däremot får man sköta läggningen själv, Älvsbyhus gör det inte.
Immobil: [citat] Då kan man väl göra så på ett träbjälklag också? Det verkar så jobbigt att behöva riva upp golvet och isolera mellan bjälkarna. Jag har tre meters takhöjd ;).