Byggahus.se

Jag har ett obehandlat golvsåpa golvet i uterummet

1. Q
    Medlem Nivå 5
    Jag har ett obehandlat golv i uterummet av furu, den ligger på en isolerad krypgrund. Jag har funderat på olika behandlingar men jag tror att jag väljer såpa. Ska man göra något mer än att såpa in golvet? måste man låna maskin och polera? Någon som kan ge en kort beskrivning vad man ska göra

2. D
    Medlem Nivå 9

Re: Jag har ett obehandlat golvsåpa golvet i uteru

Om du vill kan du luta golvet innan.

Lutning: Pensla hela golvet med lut och låt det dra över natten. Skura sedan golvet så att luten försvinner.

Såpning:
    Blanda till den såpblandning du vill ha enligt bruksanvisningen på såpflaskan. Arbeta in såpan och ta bort överflödigt vatten. Låt torka, Upprepa några ggr.

Så lätt är det. Använd inte vanlig såpa bara och se till att golvet är rent innan du börjar.

mvh
    David

3. N
    Medlem Nivå 7

Jag vet att den här diskussionen har förekommit ett oändligt antal gånger.
    Men jag säger det igen:
    Lut används för att framställa pappersmassa.
    Det bryter alltså ner cellulosafiber.
    Men det fungerar att göra så, även om jag inte tycker att det är rätt. (Ja, jag har sett Yrrol.)

Jag förordar istället att man kalkar det, om man önskar en vit yta.

4. N
    Medlem Nivå 7

I övrigt är det så lätt som David säger, oavsett metodval.

5. B
    Medlem Nivå 3

Angående lut:
    Jag tror inte man är ute efter att förstöra cellulosafibrerna i pappersbruken eftersom fibrerna ju utgör själva papperet. Lutet tar däremot bort hartserna som orsakar gulningen.
    Lutet verkar inte djupare än några tiondels millimeter i golvet så det är ingen risk att hållfastheten påverkas. Tröttnar man på den bleka ytan kan den lätt slipas bort.

Själv har jag lutbehandlat och oljat furugolv. De senase golven har dock köpts färdigbehandlade (lut, olja och vax) eftersom summan arbete och material långt överstiger merkostnaden för färdigbehandlat. (Numera kostar oftast obehandlat lika mycket som behandlat).

Oljan härdar och ger en hållbar yta från början medan ytan vid såpning skall byggas upp över en längre tid genom upprepade behandlingar.
    Vitpigmenteringen brukar vara av titanoxid som kan köpas färdigblandad i olja eller såpa och ger kvistarna ett blekare utseende.

6. N
    Medlem Nivå 7

Jag låter de lärde tvista om det här om det är ok ;)

Vi har kalkat/såpat och är nöjda.
    Andra har lutat/såpat och är nöjda.

Sedan väljer man själv...
    Man kan ju också BARA såpa.