Byggahus.se

Re: Ekgolv- plank- vitoljat = SNYGGT!!

1. B
    Medlem Nivå 6
    Vad är underlaget? Det går inte lägga golv bara på vattenrören ;D

2. J
    Medlem Nivå 1

Re: Ekgolv- plank- vitoljat = SNYGGT!!

Nog för att jag är nybyggare men det där visste tom jag om .... ;)
    Vi ska ha platta på mark med ingjuten golvvärme. På det ska man tydligen lägga en fuktspärr (polyetenfolie),
    samt att golvet skall läggas flytande på cellplastskivor.
    Enligt de inlägg jag har läst här på forumet lutar det nog åt lamell hellre än massiva tiljor....

3. B
    Medlem Nivå 6

JKRe: Ekgolv- plank- vitoljat = SNYGGT!!

Ja lamellparkett är nog enklast att lägga, man kan inte lägga massiva tiljor flytande. Dessa måste spikas, skruvas eller limmas till underlaget. När man lägger massiva trägolv på betong limmar man dem till underlaget eller fäster dem (skruv el. spik) i ett flytande undergolv av plywood.
    Bägge alternativen fungerar fint med golvvärme men temperaturen får inte bli för hög i golvet för då krymper och rör sig brädorna (oavsett typ). Därför räcker ibland inte golvvärmen till att värma upp huset mitt i smällkalla vintern. Under trägolv är det mer för komforten än för att garantera uppvärmningen i alla lägen.
    Tillsammans med golvvärme är flytande lamellparkett något sämre än massiva golv eller hellimmad lamellparkett där varje bräda inviduellt är fäst till underlaget. Då bildas det små springor mellan varje bräda i stället för några stora öppningar på ett fåtal ställen. De små springorna stänger på sommarne men de stora öppningarna brukar bara bli värre med tiden.