Byggahus.se

Golvspån.

1. F
    Medlem Nivå 4
    Jag skall riva upp ett gammalt spånskive golv 22mm som har rest sig i skarvarna. Vad skall jag lägga istället? Skall man skruva fast spånskivorna eller skall de flyta på reglarna? Hur långt ifrån vägg skall det ligga. Rummet är ca 14 kvadrat.

2. N
    Medlem Nivå 7

Re: Golvspån.

Spånskivorna skall skruvas och limmas fast.
    Lim på reglar och i fogarna.
    Sedan skruvar man med tre skruvar i varje skiva, på varje regel.
    Avståndet till vägg skall vara 1 cm.
    Be om en läggningsanvisning på brädgården när du köper skivorna.

3. N
    Medlem Nivå 7

Om du skall ha klinker behöver du nog ha spån, med gips ovanpå.
    Det kan räcka att prima spånskivan, om det inte är ett badrum du lägger i. Men risken finns att det spricker.
    Annars kan du säkert lägga ett massivt trägolv...

Jag kan återkomma om det fungerar om ett par år... Primade i helgen, och skall lägga stenklinker ovanpå...

4. D
    Medlem Nivå 6

Om det var klinkers direkt på primad spånskiva du menade så kan jag bespara väntandet med några år ;) Det fungerar alldeles utmärkt! Gjorde så för två år sedan, mot alla rekommendationer (och av slöhet..), och inte en spricka än! Däremot så skruvade jag skivorna var 10:e centimeter...

5. N
    Medlem Nivå 7

Hurra!!!

Jag gjorde av bygghöjdsskäl...
    Får helt enkelt inte in en gipsskiva, och vill inte höja ytterdörren...

6. B
    Medlem Nivå 3

Lycka till! Det är ganska trist när fogarna börjar lossna pga för stora rörelser. Det hänger förstås på vilket regelavstånd man har också. Med 60 cc blir det med stor sannolikhet problem.

7. F
    Medlem Nivå 4

Nja. Rörelser och rörelser. Känns mer som golvskivorna svällt och buktar uppåt. Tycker själv det är lite märkligt. Det finns ingen fukt inblandat då det är på andra våningen och det är torrt och fint på krypvinden intill rummet. Luktar heller ingenting om man ute på vinden vilket jag tycker det borde göra om det blivit fukt.
    Har dessutom mycket svårt att förstå var vattnet isåfall skulle kommit från...

Har samma fenomen ute i allrummet. En bula mitt på golvet...