Hoppas i alla fall att du känner dig lite klokare av de råd du fått! Jag tror också att det räcker med murstockens tegel, vill du den ska synas bör du nog inte förrvirra det hela med ytterligare som fusktegel på väggen. Bäst syns den nog med en mycket ljus vägg (behöver för den skull inte vara vit om du tar upp den ljusa färgen även i annat i rummet). Jag är f. ö helt inne på byggimperts ideer. Vill du verkligen visa upp dina köksluckor, träådring och djup -välj en mjuk ljus nyans på omgivande material (vägg mm). Vad gäller golvet tycker jag du ska välja ett riktigt mörkt grått ENDAST om det går igen i annat som tex bänkskiva eller textilier. Annars skulle jag välja en ljusare grå som harmoniserar med de rostfria/alu som du ska ha. Skulle du i stället välja det ljusa beige är det samma sak där -låt det gå igen i väggfärgen, fondvägg eller textilier. Det hela hanlar mycket om balans mellan ljust och mörkt, kontrastering på rätt ställen och om att samordna färger och nyanser så det inte blir alltför många olika eftersom det upplevs plåttrigt/kaotiskt. Det ska bli kul att höra (gärna också bilder) vad du hittade på med ditt kök när det är klart! Lycka till!

Jag skulle gått på ljusbeige. Det stämmer bäst och håller sig i längden. Mörgrått ihop med ekbrunt är ungefär lika roligt som en herre i öfvre medelåldern med snusbruna nyanser på överkroppen ihop med mörkgråa byxer näääfyyy huuvva

Lill skrev:
Jag skulle gått på ljusbeige. Det stämmer bäst och håller sig i längden. Mörgrått ihop med ekbrunt är ungefär lika roligt som en herre i öfvre medelåldern med snusbruna nyanser på överkroppen ihop med mörkgråa byxer näääfyyy huuvva
Huruvida ljusbeige stämmer bäst/håller längst till oljad/naturell ek behöver nog "de lärde" inte tvista särskilt länge om ;)
Kanske inte någon tillfällighet att man tex "aldrig" ser en ljusbeige marmorskiva på ett ekbord men däremot kan gödsla med kombinationerna ek-kalksten och ek-skiffer  ;D ;D

PS: KUL att diskutera tycke och smak men "sanningen" den får man aldrig fatt i ;) :D

mycket prat om faketegel i tråden, vart kan man hitta sådant?

johan_p skrev:
mycket prat om faketegel i tråden, vart kan man hitta sådant?
De ställen som säljer kakel och klinker brukar även ha fusktegel. Om inte annat så brukar de kunna ta hem det.

Jag har sett sånt på Coop Forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.