J
jaimalm: [citat] Ok tänkte mer på att man tydligt ser ett ansikte i tex bild nr 2
2 svar · 447 läst
·
arneri68
arneri68: Jag tycker att det ser ut som ett obehandlat undergolv pga spikar och spikhål. Att det är blankt kanske beror på att ni har gått på det med strumpor? Äldre furuplank brukar vara mer gul-röda än nya plank, även färska snittytor. Jag tror inte att golvet kommer bli mycket ljusare om det slipas, men lite grånad och smuts lär försvinna. De lackade 20-tals golv jag sett har haft ett
2 svar · 827 läst
·
D
Dilato: [citat] Jag skulle gjort precis så, försiktigt ta bort plattorna utan att det dammar för mycket. Sedan målat över det svarta med nån billig färg innan mattan. Det är inga stora mängder asbest i den svarta färgen och den är bunden så den är relativt säker. Mitt golv i hallen såg exakt likadant ut, jag lade billigt laminatgolv direkt ovanpå. I källaren var det också svart under
4 svar · 998 läst
·
T
Testarn: Det beror ju på vad du ska ha för golv på det du har. Om det knarrar idag så behöver du kanske börja med att åtgärda det innan du täcker över det gamla brädgolvet och sen behöver det till en lumppapp eller foam innan nytt golv. Beroende på hur ojämnt det är och vad det nya golvet "accepterar" så kan du behöva spackla upp så det blir slätt. En masonit kommer ju inte göra golvet
8 svar · 860 läst
·
H
HRico: Vet du hur bjälklaget är uppbyggt? Är det lätta träbjälklag så hjälper tyvärr stegljudsmattor eller golv med inbyggd stegljudsdämpning väldigt lite. Är det sand inuti bjälklaget? Då kan det hjälpa lite. Dock blir det aldrig sämre, men kan vara pengar i sjön.
8 svar · 1,4k läst
C
cpalm: [citat] Jag tänker att 200 mm/m är alldeles för brant, det kommer att bli en allvarlig halkrisk om man råkar sätta foten där.
3 svar · 615 läst
·
G
gustavk: [citat] Tack för utförligt svar!
5 svar · 3,3k läst
joakim_j
joakim_j: Är där ingen armering i flytspacklet? Annars ser det väl ut att vara typ enligt anvisningen för EPS i träbjälklag.
8 svar · 1,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Rugga ytan med grovt sandpapper så det biter det bättre så går det säkert bra.
8 svar · 855 läst
V
Videoten: Tackar för tipsen
3 svar · 616 läst
·
M
martinradbo: [citat] SPOT ON! eller vad man nu ska säga. Jag tror också golvet kommer ligga längre än du tror. Att dra till med billigaste lösningen ångrar man ofta på sikt. För egen del gör jag alltid projekten med toppresultat. Tillfredsställelsen av att spara några kronor försvinner oroväckande snabbt jämfört med hur nöjd man känner sig under lång tid av ett väl genomfört projekt. Det
26 svar · 4,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: Ser ut som helt vanlig, ren PVC-matta från tiden och även limmet är från tiden efter asbest-eran, enligt min åsikt alltså. Som tidigare skrev, man bör alltid skicka prov vid tvivel, eller som minst använda skyddsutrustning vid rivning. Jag har samma plastmatta på spånskiva i mitt badrum, renoverat 1977. Ingen asbest där. Däremot är det asbestplastplattor i hallen som är renoverad
2 svar · 1,8k läst
·
R
Roobiiiiin: [bild]
11 svar · 1,7k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Jag har ingen egen erfarenhet men förra gången jag såg en sån här tråd rekommenderades något som heter "lackfräs".
1 svar · 678 läst
·
R
Roosen: [citat] Det har funkat jättebra de här åren. På golvet lades klinkers. Har känts lika stumt över tid.
5 svar · 4,7k läst
nino
nino: Finns som ser ut som ett T, där du skruvar en typ list i golvet mellan golven och sen trycker i täckbiten. Får du inte skruva alls så kanske dubbelhäftande tejp funkar
1 svar · 508 läst
H
hr.lennman: [citat] Tack för svar. Blir att testa i morgon
2 svar · 474 läst
·
S
Sabfab: [citat] Hej! Många år sedan detta skrevs men sugen på att göra liknande. Höll det över tid? Behandlade du med något över lasyren?
17 svar · 12,9k läst
·
J
jawen: [citat] Bara Flytspacklet ger INTE bättre ljudisolering mellan våningsplan, utan tvärt om. Istället leder/alstrar det ljudet vidare, eftersom vibrationer leds genom hela konstruktionen. Ett sätt är att första lägga ut 10-12 mm Stepisol med kantband & tejpa skarvarna, då får du en yta som INTE leder ljudet vidare. (har använt det ofta vid jobb på sjukhusen & andra platser som kräver
37 svar · 2,4k läst
·
S
Samluc: [citat] Ja, hela bredden.
26 svar · 1,6k läst
·
M
MecaMax: Hej, vi har en inglasad men ej isolerad altan med ett fint trägolv av kärnfuru. Träet har börjat få en massa konstiga fläckar som jag hoppas kunna åtgärda med rätt rengöring. Förra våren skurade jag golvet med gulsåpa och kallvatten enligt instruktion från förra ägaren. Det hade inte såna här fläckar tidigare som har dykt upp under året. Kan ni tipsa om andra medel/metoder
0 svar · 418 läst
·
A
Anlopp: [citat] Tack för svaret. Vi vände inte heller riktning. Vi hoppade över fris helt och körde med lika brett listband. Vi skippade fris helt och hade bara listband i hela rummet (hallen) eftersom hallen är rätt smal / på några ställen. Vi ser fram emot bilder så småningom. Vårt golv är också täckt fortfarande.
10 svar · 1,4k läst
·
FG
FG: Aprobo har lösningar på detta. https://aprobo.com/product/decibel-compact/ https://aprobo.com/product/decibel-soundseal/
1 svar · 481 läst
robbannnnn
robbannnnn: Hur gick det för er? Hade behövt något som bygger 6mm under klinkersen för att komma i nivå med parketten
29 svar · 50,5k läst
·
Villavärlden
Villavärlden: Hej vi flyttade in i ett hus med en hemsk brun heltäckningsmatta i textil. Efter att vi dragit bort mattan var det gummifoam kvar, vi funderar på att lägga laminatgolv på det som ett alternativ - hade det funkat? Ett annat alternativ är att riva bort hela golvet och lägga nytt. Det nuvarande sluttar lite från gången mellan trappan och väggen. Men jag är orolig att detta jobbet blir
0 svar · 765 läst
·
Mjukvarutönten
Mjukvarutönten: [citat] Det är golv till tröskel, kan återkomma med ny bild när jag lagt golvet!
10 svar · 1,3k läst
·
Isakare
Isakare: Såga med sticksåg från baksidan så blir det finare synligt snitt, precis som med trä.
3 svar · 839 läst
Anno1854
Anno1854: [citat] Hur går det?
14 svar · 16,0k läst
R
rispalt: hur gick det? Har liknande ide om poolrum (förvaring, gym,relax)
4 svar · 1,6k läst
N
noone70: [citat] Kommer inte ihåg exakt Men jag tror jag limmade på ena sida och körde med latex på andra Med en nivå lisr
4 svar · 6,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.