Jag har precis köpt ett hus där ovanvåningen svajar rejält på sina ställen. Ovanvåningen består av ett allrum, en klädkammare, två sovrum och ett badrum. Min fråga är hur jag bäst fixar problemet. Huset är byggt 1938 och jag antar att reglarna är byggda med ett större cc mått än dagens standard, men för att öppna upp och kolla, är det bäst att göra det underifrån. Alltså riva innertaket på första våningen, eller att riva upp golvet på ovanvåningen? Och hur ska jag isåfall gå tillväga med att fixa mitt problem?
Jag bifogar en bild på planlösningen av ovanvåningen.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag bifogar en bild på planlösningen av ovanvåningen.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Hade varit intressant med nedervåningens planritning också, för att se så det inte är några innovativt rivna väggar av tidigare ägare. Det kan påverka stabiliteten på mellanbjälklaget.
Här är både nedervåningen och källaren... Det är tegelväggar, men jag hittade en gammal öppning från Entrén in till matsalen (enligt planritningen) som jag öppnade upp igen. ( dom hade bara gipsat för det) Sen sätts öppningen igen bredvid köket där man kommer in i köket från entrén för att kunna bredda köket.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag undrar mest eftersom jag fått höra att jag inte kommer kunna renovera t.ex badrummet, som nu är gammalt och i behov av renovering genom att kakla och klinka eftersom att vikten av allt det gör att det riskerar att rasa igenom. Plus att där ska in ett nytt badkar.D Dilato skrev:
Ok.S Samluc skrev:
Jag skulle aldrig sätta in badkar på annan våning än bottenvåningen om det är svajigt redan nu.
Men...jag skulle inte sätta in badkar alls...det kostar aldeles för mycket energi helt i onödan.
Ja, det är rimligt att tro att någon tidigare ägare har ändrat planlösningen på nedervåningen, genom att riva några bärande väggar. Ofta följer husets huvudsakliga bärande vägg, hjärtväggen, nocken på taket. Det kan finnas dörrar, och större öppningar i den. Men större öppningar ska ha en balk i taket.
Det är lätt att se om du har en planritning på bottenvåningen också. Helst en ritning eller foton på husets utsida.
Det är lätt att se om du har en planritning på bottenvåningen också. Helst en ritning eller foton på husets utsida.
Du har alltså rivit väggen mellan kök och matsal, även om det varit gjort tidigare? Men finns det någom form av balk i taket där?S Samluc skrev:Här är både nedervåningen och källaren... Det är tegelväggar, men jag hittade en gammal öppning från Entrén in till matsalen (enligt planritningen) som jag öppnade upp igen. ( dom hade bara gipsat för det) Sen sätts öppningen igen bredvid köket där man kommer in i köket från entrén för att kunna bredda köket.
Här är en uppdaterad planritning, samt bilder på utsidan av huset.A AG A skrev:
Nä, därför vill jag gärna veta hur jag på bästa sätt stabiliserar golvet så att jag kan ha ett badkar där. Jag har en dotter som älskar att bada, så det får kosta vad det kosta vill när det kommer till energin... Jag har ingen möjlighet att ha badkaret på bottenvåningen eftersom där bara finns en liten gästtoa.D Dilato skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Hejsan. Vi har renoverat badrum på övervåningen i hus från 1938.
Tidigare ägare hade ett mindre badkar som användes flitigt. Nu har vi dusch.
Vid tidigare badrum hade man dubbla golvgips + golvspån + flytspackel (elektrisk golvvärme) samt klinker. Det var overkill enligt snickaren som rev upp det. (Peab Byggservice)
Vi byggde om med enbart plywood och flytspackel (golvvärme) och klinker. Det är hur stabilt som helst. Lite osäker på cc mått men vi satte in kortlingar för att fördela vikten. Skulle inte tveka på att ställ in badkar ovan på detta golv.
Tidigare ägare hade ett mindre badkar som användes flitigt. Nu har vi dusch.
Vid tidigare badrum hade man dubbla golvgips + golvspån + flytspackel (elektrisk golvvärme) samt klinker. Det var overkill enligt snickaren som rev upp det. (Peab Byggservice)
Vi byggde om med enbart plywood och flytspackel (golvvärme) och klinker. Det är hur stabilt som helst. Lite osäker på cc mått men vi satte in kortlingar för att fördela vikten. Skulle inte tveka på att ställ in badkar ovan på detta golv.
Man måste beakta vad som finns UNDER plyfan (i detta fall). Absolut ingenting i det du skriver innebär att golvet på övervåningen i TS hus skulle bli nöjaktigt stabilt med lite kortlingar och plyfa.S Småbrukaren skrev:
Allting tyder på att du har en bärande hjärtvägg mellan köket, vardagsrummet, och hallen, matsalen. Öppningen till matsalen har också en bit av väggen kvar i taket, som fungerar som balk. Hoppa det ser likadant ut i öppningen mellan kök och vardagsrummet?S Samluc skrev:
Men den stora frågan är då, vart på övervåningen som det sviktar, i vilka rum? Sviktar det så mycket att det syns i taket på bottenvåningen?
Sen ska jag bara tillägga att det inte är några som helst problem att ha ett badkar på övervåningen. Ett badkar rymmer ju inte mer än ca 200liter. Sen tillkommer badkarets egenvikt samt personen som ligger i det. Det blir inte mer än 300kg. Det är ju inte mer än att 3-4 personer står på ett par kvadratmeter i ett rum.
Men först ska du naturligtvis se till att styva upp golvet, så det slutar svikta.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Utgår ändå från att det är rejält bjälklag som inte är ruttet utan enbart möjligtvis något krökt. Både reglar och skivor fördelar ju vikten till flera bjälkar och även yttervägg och hjärtvägg.K Kardan79 skrev:
Att golvet svajar kan bero dels på eventuellt undergolv eller uttorkning. Vi får ändå anta att dimensionerna klarar vikten av ett badrum relativt enkelt.