Hej,

Förtagångsgjutare här, det finns ett glapp mellan plattorna i svärföräldrarnas källare där det är olika nivåer på plattorna, detta har stört mig under många år och jag är äntligen redo att ta mig an det lilla projektet i samband med lite ommålning och allmän uppfräshning

Enligt svärfar har det sett likadant ut senaste 30 åren så huset ska ha satt sig redan

Min egna plan döpt "källare förslag" är att rugga upp ytan innan glipan, prima och sen flytspackla upp en liten skidbacke, börja ungefär 2 dm innan glipan och därefter även öva på att spackla fall inför ett framtida badrumsbyte

Ett annat förslag skulle vara att ta rondellen och försöka minska ner på den högre sidan för att slippa gjuta så mycket, jag vet inte vad som är enklast eller smidigast så tänkte jag kollar med det bästa gänget byggare jag känner! :)

• Glappa cementplattor i källare med synlig nivåskillnad, omringad av möbler och hushållsföremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor mellan ojämna betongplattor i källare, med synliga nivåskillnader. Träblock och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Glapp mellan källarplattor med 6 cm höjdskillnad markerad med röda linjer samt plan för att skapa lutning på 2 cm per decimeter visas.
    Skapa konto
I stället för flytspackel hade jag använt vanlig betong. Tvätta av befintliga ytor noga, lägg på med en murslev och jämna till. Flytspackel är inte särskilt tåligt (många varianter tål inte ens vatten under längre tid).

useless useless skrev:
I stället för flytspackel hade jag använt vanlig betong. Tvätta av befintliga ytor noga, lägg på med en murslev och jämna till. Flytspackel är inte särskilt tåligt (många varianter tål inte ens vatten under längre tid).
Tack för svar, trodde inte tåligheten var så mycket sämre, köper en säck betong imorgon då! 😀

C
S Sier skrev:
flytspackla upp en liten skidbacke
Jag tänker att 200 mm/m är alldeles för brant, det kommer att bli en allvarlig halkrisk om man råkar sätta foten där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.