S
Settlarn: [citat] Nejdå jag vände på slippappret, tyckte det kändes bra egentligen men lika bra att snvända båda sidor 😀 Har lite i hörnen att skrapa bort och en del damm kvar 😀 Sen blir läggning av platon, lumppapp och golv. Tack för hjälpen!
24 svar · 2,9k läst
·
Grogu
Grogu: [citat] Tack Gabbe! Då gör jag så.
2 svar · 598 läst
·
I
InsidersUnited: Sätter man en skruv i slangen så tätar skruven ett tag, sedan börjar den rosta och är inte tät längre...Fråga mig hur jag vet. (
26 svar · 5,7k läst
·
R
Relik: [citat] Perfekt, det löser lite problem om jag slipper göra allt i ett sträck!
2 svar · 516 läst
robbannnnn
robbannnnn: Hej, Håller på att lägga golvvärme i hallen hemma. Har lagt spån och slingan redan. Hade spårade spånskivor, plåtar och slang över sen jag renoverade för ett år sedan.. Första tanken var att jag skulle lägga samma parkett som vardagsrummet men har ändrat mig nu och vill ha klinkers i hela hallen istället.. Har läst att jag behöver skruva alla värmeplåtar och sen prima allting
0 svar · 372 läst
U
ujja: Jag tänkte byta ut ett laminatgolv mot klinker med golvvärme i hallen men när jag river ut laminatgolvet ser jag att underlaget är 22mm golvspånskiva direkt mot cellplastisolering på halva golvet och betong på halva golvet. På den del av golvet med golvspån är isoleringen ca 60mm, golvspånet känns inte helt stumt när man går på det. Hur får jag till ett bra underlag? Kan jag riva
0 svar · 454 läst
·
Demmpa
Demmpa: Låg & plan tröskel eller en tröskel som dörrbladet går mot (som det ser ut att ha varit tidigare)? Man kan bygga på tröskeln i underkant så att tröskeln går ända ner till nya golvet. Trösklar brukar vara av ek, så en bit ekplanka/list för att bygga på tröskeln. Man kan även göra en egen tröskel med hjälp av handöverfräs.
9 svar · 886 läst
·
alice_ok_
alice_ok_: Överallt på mitt parkettgolv så finns det små ställen där fukt kommit in och golvet lyft i skarvarna, och jag skulle gärna vilja fixa/platta till det. Hur gör jag? Tack på förhand för råd!
0 svar · 425 läst
·
GoForIt
GoForIt: [citat] En så kallad stripper. Maskin med kniv som vibrerar. Finns som golv maskin med hjul
8 svar · 753 läst
·
H
Heffa92: Håller på att totalrenovera sovrummet i mitt radhus från 70-talet. Huset är uppbyggt av moduler i betong. Nu när jag rivit bort gamla golvet så ser jag att det är en viss nivåskillnad upp till tröskeln i jämförelse med övriga rum. Så funderar på att lägga golvspånskiva (vilket är undergolvet i övriga rum) men går detta att göra direkt på betongen eller vad finns det för
0 svar · 315 läst
·
B
Bengt65: [citat] Skall göra detta nästa helg. Hur lång tid skall man vänta innan man kan lägga laminat ovanpå gipset?
3 svar · 2,6k läst
IsaMaria
IsaMaria: Hej, Jag gjorde mig av med några lager golv i vårt vardagsrum idag och under hittade jag ett brädgolv men som nog aldrig var tänkt som något annat än ett undergolv. Det är grova, ohyvlade, ojämna men tjocka brädor. Vad hade ni gjort med ett sånt här golv? Kan man göra det till ett innergolv? Hyvla? Slipa i flera omgångar? Fylla i de grova springorna? Behandla och ha som vilket golv
0 svar · 319 läst
·
J
Jocu: Hej Har tidigare köpt ett parkettgolv Kährs Heidelberg, ek 3 stav. Golvet blev liggandes en längre tid innan det va dags för att ta tag i projektet. Vi inser nu att vi saknar ca 10kvm golv. Enligt Kährs har golvet utgått och det golv som är mest likt är golvet Siena. Någon golvläggare som kan avgöra hur mycket det skiljer mellan golven? Samtliga mått är exakta mellan golven, samma
0 svar · 630 läst
Demmpa
Demmpa: Står hela konstruktionen på en gjuten sockel, ser så ut? Då kan det gå å ta bort plattorna och eventuellt gräva ut lite, å sen bygga någon typ av tralldäck trä/komposit. Eventuellt med isolering under.
1 svar · 470 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Gör ett rakt snitt och foga extra istället.
1 svar · 389 läst
·
otto.petren
otto.petren: [citat] Har tänkt göra det själv. Har upptäckt att det finns blandare som tar 75-80L som jag kan hyra, dom går in. Tror dock inte att blandare som är större än så går in.
2 svar · 800 läst
M
Mikael Kruuse: En liten undran man ser många olika tvprogram där dom limmar och spikar. Ok jajag vet dom kan ju inte men typ alla gör det. Så jag kommer ifrån gutenplatta och ska ta maj an detta projekt. Men vill göra rätt från början.
7 svar · 640 läst
J
Julius_99: Hej! Är det någon som beställt schackrutigt från CLINKER.SE? hur är kvaliteten? Ska användas i badrum. Mvh Julius
0 svar · 374 läst
·
B
Byggwill: [citat] SPC (sten plast komposit) är ett vinylklick golv som tål fukt, då det är en stenkärna.
4 svar · 1,7k läst
C
cnordi1: Tänkt lägga B design vinylclick 3.5mm och behöver bygga upp undergolv 13,5mm på betonggolv. Kan tillägga att det gäller lägenhet 4tr upp. Hela lägenheten var lagd vid inflytt med Ekparkett 17mm (inkl underlagsmatta). Har nu bytt i hall till klinkergolv och köket med klinker med värmegolv. Hade tänkt 2mm underlagsgolv, sedan 10mm spånskiva, och sist 1,5mm vinylunderlagsmatta. Hur
0 svar · 677 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: I vissa fall fram till typ 70 talet i Sverige kan det finnas asbest i s.k. svartlim. För att få reda på det måste man nog lämna in ett prov. Bara på bilden så ser det där inte ut som sådant lim utan mer vanligt golvlim. Annars användes det väl emr som en avjämningsmassa, så det borde vara tjockare. Men helt säker kan man ju inte vara på en bild. Färg innehåller aldrig asbest vad
1 svar · 858 läst
·
F
fribygg: Det är inte helt omöjligt att din ide funkar, men varför chansa? Vill du ha ett slätt och stadigt undergolv rekomenderar jag varmt skruvlimmad 22mm golvspån.
1 svar · 525 läst
Kanakas123
Kanakas123: [citat] Kan man få en uppdatering såhär 6 år senare? Sitter i samma sits med lyhört golv och har inte råd att riva upp sponten och göra det "ordentligt". Blev det bättre med gips?
12 svar · 6,0k läst
·
B
Bengt65: [citat] Funderar på att limma golvgips med kakelfix detta borde ge ett stabilare golv samt man kan justera höjden i andra rummet med 2 lager golvgips. Har tittat på ett laminatgolv 10mm tjockt på byggmax det borde vara stabilt tillsammans med en bra underlags form.
3 svar · 2,4k läst
·
maah
maah: Din plan låter vettig. Jag hade tagit en nivålist mot klinkergolvet och lagt en furulist under för att få rätt nivå. Mot spisen en kvartsstav furu + list under för att komma upp i rätt nivå. Eller om det går att ställa en list på högkant och fylla ut ojämnheterna mot klinkers med mjukfog. Ingen av lösningarna är ju perfekt utan mer "det får duga så länge"
1 svar · 824 läst
·
Imperius
Imperius: Har inte landat helt i lösning än. Har fått info om att det måste vara helt stumt golv om man ska lägga antingen spårade EPS- och spånskivor. Cellplast räknas inte som stumt underlag, enligt en leverantör. Förslaget fr lev var att köra med en spårad 70 EPS endast, men då faller min idé att återanvända en bunt med cellplast-skivor jag har samt att anslutande höjder blir lite
2 svar · 945 läst
·
H
heljo326: [citat] Ja bra idé, jag har inte köpt golvet ännu så har fortfarande chans att välja ett golv som är så accepterande som möjligt. Tack! 😊
4 svar · 656 läst
·
Davidbagare
Davidbagare: [citat] Så är det. Han skrev så utförligt så kunde inte låta bli att mata in den i chatGPT. Tyckte dock att svaret var tips man kommer långt med. Nåt specifikt du skulle tagit med en nypa salt?
4 svar · 1,3k läst
H
heljo326: [citat] Inte utan att jag blir sugen när brädorna bara är 14 mm. Får se vad långa personer här hemma tycker om idén 😁 Att byta hela golvet har jag faktiskt inte tänkt på. Det är en sektion där någon tagit bort trägolvet och sen lagt cement. Troligen något el- eller avloppsjobb. Sen har man lagt plastmatta över hela alltet (som vi nu slitit bort). Cementen skulle man behöva ta
6 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.