3 337 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fiskbensparkett Bjelin
Har inhandlat fiskbensparkett från Bjelin,
vad säger ni om Märket och klick varianten?
vad säger ni om Märket och klick varianten?
Hej!G gustavk skrev:
Vi har lagt Bjelins fiskbensparkett i hela huset och har både positiva och negativa erfarenheter. Golvet är otroligt vackert och vi får ständigt beröm för det. Vi totalrenoverade hela huset, rev ut allt och började om från grunden. Tyvärr drabbades vi av en byggare som fuskade med det mesta, vilket gjorde att vi inte kunde bo hemma på flera år. Vi var tvungna att anlita nya byggare, riva ut, hitta mer pengar och göra om – en lång och kostsam process.
Golvet lades någonstans under den här tiden (vi använde oss av en golvläggare med bra rykte , så detta var inte samma byggare som vi hade problem med), och vi täckte det med skyddspapper i cirka 1 år och 10 månader innan vi flyttade in. Efter en tid märkte vi att små flisor börjat lossna, vilket var väldigt trist. Bjelin säger att de generellt inte har problem med sina golv, och när vi googlade innan köpet hittade vi heller inga sådana rapporter. De nämnde dock att detta kan ske om en gummihammare använts vid läggningen, men vi har ingen aning om hur vår golvläggare gjorde. Golvläggaren å sin sida menar att Bjelins golv inte håller så hög kvalitet och att det inte var optimalt att ha det täckt under papp så länge. Eftersom det gått så lång tid kan vi inte riktigt lasta någon part. Däremot har Bjelin varit väldigt hjälpsamma i sin kommunikation.
I övrigt är golvet både fint och relativt ömtåligt. Vi har två hundar, varav den ena väger 20 kg, och vi har märkt att golvet lätt får repor, trots att vi håller klorna kortklippta. Med tre tonårsbarn händer det också att saker tappas i köket, vilket snabbt ger märken. Däremot var vi imponerade över att en olycka där en av hundarna kissade inne på kvällen och vi upptäckte det först på morgonen inte lämnade några fläckar – vi torkade upp noggrant och använde hårtork, men golvet påverkades inte alls.
Min rekommendation är att googla efter fler erfarenheter och rådfråga olika golvläggare innan ni bestämmer er, då de ofta har bra koll på kvaliteten. Om ni har en större hund (över 20 kg) eller små barn kan det vara värt att fundera lite extra, eftersom golvet är känsligt för slitage.
Men med det sagt – golvet är verkligen snyggt, och vi får mest beröm för det, trots att vi renoverat precis allt i huset!
Hoppas detta hjälper – lycka till!
Tack för utförligt svar!E Esmaralda skrev:Hej!
Vi har lagt Bjelins fiskbensparkett i hela huset och har både positiva och negativa erfarenheter. Golvet är otroligt vackert och vi får ständigt beröm för det. Vi totalrenoverade hela huset, rev ut allt och började om från grunden. Tyvärr drabbades vi av en byggare som fuskade med det mesta, vilket gjorde att vi inte kunde bo hemma på flera år. Vi var tvungna att anlita nya byggare, riva ut, hitta mer pengar och göra om – en lång och kostsam process.
Golvet lades någonstans under den här tiden (vi använde oss av en golvläggare med bra rykte , så detta var inte samma byggare som vi hade problem med), och vi täckte det med skyddspapper i cirka 1 år och 10 månader innan vi flyttade in. Efter en tid märkte vi att små flisor börjat lossna, vilket var väldigt trist. Bjelin säger att de generellt inte har problem med sina golv, och när vi googlade innan köpet hittade vi heller inga sådana rapporter. De nämnde dock att detta kan ske om en gummihammare använts vid läggningen, men vi har ingen aning om hur vår golvläggare gjorde. Golvläggaren å sin sida menar att Bjelins golv inte håller så hög kvalitet och att det inte var optimalt att ha det täckt under papp så länge. Eftersom det gått så lång tid kan vi inte riktigt lasta någon part. Däremot har Bjelin varit väldigt hjälpsamma i sin kommunikation.
I övrigt är golvet både fint och relativt ömtåligt. Vi har två hundar, varav den ena väger 20 kg, och vi har märkt att golvet lätt får repor, trots att vi håller klorna kortklippta. Med tre tonårsbarn händer det också att saker tappas i köket, vilket snabbt ger märken. Däremot var vi imponerade över att en olycka där en av hundarna kissade inne på kvällen och vi upptäckte det först på morgonen inte lämnade några fläckar – vi torkade upp noggrant och använde hårtork, men golvet påverkades inte alls.
Min rekommendation är att googla efter fler erfarenheter och rådfråga olika golvläggare innan ni bestämmer er, då de ofta har bra koll på kvaliteten. Om ni har en större hund (över 20 kg) eller små barn kan det vara värt att fundera lite extra, eftersom golvet är känsligt för slitage.
Men med det sagt – golvet är verkligen snyggt, och vi får mest beröm för det, trots att vi renoverat precis allt i huset!
Hoppas detta hjälper – lycka till!
Klicka här för att svara