Ska lägga laminat och tanken är att lägga det på tvären här i hallen för att följa alla andra rum.
Men hur ska jag börja, plankorna måste vara 1/3 förskjutna. Ngn med ide?
Ska jag lägga någon hel planka?

• Laminatgolv läggs på tvären i en hall, plankor förberedda för installation, med trappräcke och dörrar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridoren kommer troligen att kännas väldigt smal och lång när golvet läggs åt det hållet.

Genom att veta antalet rader, bredd på korridoren, laminatbrädornas mått mm så kan man räkna fram i vilken ordning skarvarna bör komma samt hur mycket spill det blir.
Räkna först fram alla längdmått vid "löpande" läggning, rita/skriv upp allt.

Man kan tex lägga enligt följande sätt:
Rad1 börja från vänster
Rad2 börja "från höger"
Rad3 börja med spillbiten från rad1
Rad4 börja med spillbiten från rad2
Rad5 börja med spillbiten från rad3
Rad6 börja med spillbiten från rad4
Osv.
Eventuellt föra in en "hel" planka mellan "rad4" & "rad5", eller på annat lämpligt ställe.

R Roobiiiiin skrev:
Ska lägga laminat och tanken är att lägga det på tvären här i hallen för att följa alla andra rum.
Befintlig är lagd på längden. Det finns säkert skäl till det. Varför inte göra på samma sätt?
Kan du förklara?
R Roobiiiiin skrev:
Men hur ska jag börja,
Bakom ryggen. I andra änden av rummet.
R Roobiiiiin skrev:
plankorna måste vara 1/3 förskjutna. Ngn med ide?
Så mycket brukar man inte behöva förskjuta. Ca en plankbredd brukar funka bra. Då bör det bara vara att fortsätta på vanliga sätter när man kommer fram till trappan
R Roobiiiiin skrev:
Ska jag lägga någon hel planka?
Det behövs inte. Fast det blir ju enklare. Men om du endast lägger hela i gånger går det åt mer plankor. Kostnaden för det kanske är värd att ta för en enklare lösning?

Demmpa Demmpa skrev:
Korridoren kommer troligen att kännas väldigt smal och lång när golvet läggs åt det hållet.
Håller inte med om just det. Min erfarenhet är att det blir tvärtom. Alltså att det blir bäst att lägga golvet på tvären i en gång.

Pergo skriver: Med golvplanken på tvären ser ytan bredare ut

Men det går sällan att få allt perfekt när man väljer riktning. Då är det smart att fundera på vilket håll som är enklast t.ex. vid dörrar och trappor.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
O O skrev:
Befintlig är lagd på längden. Det finns säkert skäl till det. Varför inte göra på samma sätt?
Kan du förklara?

Bakom ryggen. I andra änden av rummet.

Så mycket brukar man inte behöva förskjuta. Ca en plankbredd brukar funka bra. Då bör det bara vara att fortsätta på vanliga sätter när man kommer fram till trappan

Det behövs inte. Fast det blir ju enklare. Men om du endast lägger hela i gånger går det åt mer plankor. Kostnaden för det kanske är värd att ta för en enklare lösning?
Ja ska börja lägga från där jag står, alltså väggen bakom.
Varför jag vill lägga det på det hållet är för i vardagsrum o kök är ljusinsläppet så.
eller tycker ni jag ska lägga det år andra hållet? Har inte bestämt helt.

• Golvplanlösning av en lägenhet med markerade rum: vardagsrum, kök, sovrum och badrum. En gul markering visar en tänkt färdriktning.
    Skapa konto
R Roobiiiiin skrev:
Ja ska börja lägga från där jag står, alltså väggen bakom.
Varför jag vill lägga det på det hållet är för i vardagsrum o kök är ljusinsläppet så.
eller tycker ni jag ska lägga det år andra hållet? Har inte bestämt helt.
Precis så skulle jag gjort. Utan minsta tvekan!👍👍
Som jag ser det kommer ljuset att falla rätt överallt. T.o.m. i hallen när det kommer ut från sovrummen.
R Roobiiiiin skrev:
tanken är att lägga det på tvären här i hallen för att följa alla andra rum.
Ett extra plus är att detta kommer dessutom få hallen se bredare ut.

Egentligen förstår jag inte varför man lagt det befintliga golvet som man gjort. Om jag var på mitt petiga humör skulle jag säga "det har en amatör gjort" "så lägger man inte ett golv" Rätt eller fel kanske inte finns när tycke och smak är involverat. Man gör som man själv tycker är bäst.

O O skrev:
Precis så skulle jag gjort. Utan minsta tvekan!👍👍
Som jag ser det kommer ljuset att falla rätt överallt. T.o.m. i hallen när det kommer ut från sovrummen.

Ett extra plus är att detta kommer dessutom få hallen se bredare ut.

Egentligen förstår jag inte varför man lagt det befintliga golvet som man gjort. Om jag var på mitt petiga humör skulle jag säga "det har en amatör gjort" "så lägger man inte ett golv" Rätt eller fel kanske inte finns när tycke och smak är involverat. Man gör som man själv tycker är bäst.
Ja det blir det hållet jag tänkt nu. Men kollar jag bruksanvisningen verkar det som minsta brädan måste va 1/3 lång. https://mediacenter.bintg.com/api/w...ssc=134283758.4.1740248156743&__hsfp=90370340

R Roobiiiiin skrev:
Ja det blir det hållet jag tänkt nu. Men kollar jag bruksanvisningen verkar det som minsta brädan måste va 1/3 lång. [länk]
Jag tänker inte säga emot tillverkaren. Men man skall tänka på att de har marginaler i sina rekommendationer. Kortare bitar på ställen där golvet inte belastas är inget jag har haft problem med. I hörn, nära vägg, under möbler osv. Det finns många ställen som är mindre utsatta. Men rent generellt skulle jag säga en plankbredd som min. I undantagsfall kan man gå ner till 8-10cm. Många gånger förlorar man inte så mycket på att skippa den lilla biten och ta en hel planka direkt. Det beror på situationen.

Har börjat lägga nu och får skarvarna såhär nära varandra, står att det ska vara förskjutet minst 35 cm. Ska jag göra om?

• Laminatgolv med skarvar nära varandra vid dörröppning, fråga om förskjutning på minst 35 cm.
    Skapa konto
  • Parkettgolv med skarvar som ligger nära varandra, inpassat intill en balkongdörr.
    Skapa konto
P
R Roobiiiiin skrev:
Har börjat lägga nu och får skarvarna såhär nära varandra, står att det ska vara förskjutet minst 35 cm. Ska jag göra om?
Ja det ser för lite ut men sedan är det inte kanske på centimetern men det ser ut att vara ungefär hälften?

Tänk på att såga av fordrerna så att golvet går under dessa!
Samt under karmen med..

R Roobiiiiin skrev:
Ja det blir det hållet jag tänkt nu. Men kollar jag bruksanvisningen verkar det som minsta brädan måste va 1/3 lång. [länk]

• Korridor med ljust trägolv, vita väggar och trappa med räcke. Kök syns delvis till vänster.
    Skapa konto
Ljusgrå hall med trägolv, vita väggar samt vit dörr och trappa med grind och trädetaljer.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.