Tänk totalt ca 50kvm golvyta fördelat i 4 olika rum. 100år gammalt hus. Ojämnt trägolv.

Frågan är om jag ska slipa, lacka, byta ut bräder i ett av rummen alt låta en firma flytspackla för ca 25 000 kr för att jag sedan lägger parkett ca 300kr kvm på Byggmax 4 stav. totalt ca 40 000kr. Golvet blir jämt och helt tätt. Listerna kommer att rakt 👍

Fixa till befintligt golv med maskinhyra, slippapper, jäkla jobb och dammande med ett ovisst resultat efter lackning säkert ca 15 000kr om jag gör allt själv. Hallen får jag byta plank och då byter jag även isolering vid trossbotten.

Hur skulle ni tänkt?

• Ojämnt trägolv i ett renoveringsprojekt, dörrfoder lutat mot väggen, blå IKEA-påse med brädor och verktyg, tapetserade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt trägolv med brädor, delvis avskavt i ett rum med blå panelväggar och ett öppet fönster, sedd från en dörröppning.
    Skapa konto
  • Ojämnt trägolv i gammalt hus med synliga brädor och en osäker yta, hallen har delvis slitna plankor och en röd matta syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Rum med ojämnt trägolv, två personer i arbete, och en spade och skräp på golvet. Köksinredning synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Om du kan få 25-30mm spackel med fiber armerings rulle på golvet för 25 så skulle jag gjort de alla dagar , och de blir i samma nivå överallt. Inget slår ett knarr fritt golv , golvvärme kanske , och plant å fint golv å lägga parkett på

• Gilla
Mathias Lind
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Om du kan få 25-30mm spackel med fiber armerings rulle på golvet för 25 så skulle jag gjort de alla dagar , och de blir i samma nivå överallt. Inget slår ett knarr fritt golv , golvvärme kanske , och plant å fint golv å lägga parkett påca 11
R Rickard.lj skrev:
Om du kan få 25-30mm spackel med fiber armerings rulle på golvet för 25 så skulle jag gjort de alla dagar , och de blir i samma nivå överallt. Inget slår ett knarr fritt golv , golvvärme kanske , och plant å fint golv å lägga parkett på
ca 115 säckar och det behövs ingen armering för att det är fiberspackel och jag lägger parkett inte klinker. 2 man på en dag + att jag hjälper till tänkte jag.
Ingen golvvärme.

M Mathias Lind skrev:
Ingen golvvärme.
Däremot tillkommer gipsning innan spackling men det gör jag själv.

M Mathias Lind skrev:
Däremot tillkommer gipsning innan spackling men det gör jag själv.
ca 30st 2200x1200 gips bör räcka plus massa lim

Vilken höjd på spackel har du fått pris på ? 25 mm på 50m2 blir 2,1 ton de

R Rickard.lj skrev:
Vilken höjd på spackel har du fått pris på ? 25 mm på 50m2 blir 2,1 ton de
han sade 2,3 ton vill jag minnas

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
M Mathias Lind skrev:
ca 30st 2200x1200 gips bör räcka plus massa lim
Varför skall du gips ?

R Rickard.lj skrev:
Varför skall du gips ?
Vet inte. Snickarfirman sade gips men flytspackel firman rek spånskiva så slipper man limma 22mm

Okej , inget jag har rekommenderat mina kunder att gips golvet innan,

Absolut hade 22 spån golv varit fint , men men alla har olika idéer,

De du kan göra är att lägga fiberduk och armering om du har springor i golvet idag

Du bygger på 12,5 mm + 25mm

• Gilla
Mathias Lind
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:

Ja lite struligt att ens rekommendera, när man inte ens vet hur pass stumt golvet är.

Jag skulle antingen låta golvsliparn slipa av & mattlacka allt, eftersom golvet ser helt ut.
Kanske kan hitta någon som gör det för 15-20.000 kr

Eller torka/tvätta av golvet noga med T-röd, prima ordentligt med koncentrerad golvprimer & borsta in torrbruk samtidigt, så hela ytan blir som ett grovt sandpapper, sedan 28-30 mm fiberbaserat flytspackel.
Blir självbärande bara inte undergolvet är mycket dåligt.
Bör gå för dom ca 25tkr du nämnde för 50 kvm.

Sista alternativet är golvgips över hela ytan (dött material), sedan parkett/Pergo ell massivt trä.

• Gilla
Mathias Lind
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja lite struligt att ens rekommendera, när man inte ens vet hur pass stumt golvet är.

Jag skulle antingen låta golvsliparn slipa av & mattlacka allt, eftersom golvet ser helt ut.
Kanske kan hitta någon som gör det för 15-20.000 kr

Eller torka/tvätta av golvet noga med T-röd, prima ordentligt med koncentrerad golvprimer & borsta in torrbruk samtidigt, så hela ytan blir som ett grovt sandpapper, sedan 28-30 mm fiberbaserat flytspackel.
Blir självbärande bara inte undergolvet är mycket dåligt.
Bör gå för dom ca 25tkr du nämnde för 50 kvm.

Sista alternativet är golvgips över hela ytan (dött material), sedan parkett/Pergo ell massivt trä.
Golvet är snett och vint säkert en diff på 3cm mellan rummen. Hallen måste byta ut plank.

R Rickard.lj skrev:

De du kan göra är att lägga fiberduk och armering om du har springor i golvet idag

Du bygger på 12,5 mm + 25mm
Tack Rickard men vad tror du om spackel utan fiber? Det spelar väl ingen roll om spacklet spricker när lägger parkett på?

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
M Mathias Lind skrev:
Tack Rickard men vad tror du om spackel utan fiber? Det spelar väl ingen roll om spacklet spricker när lägger parkett på?
Man spacklar alltid med fiberförstärkt på trä, då man behöver den "armerade" funktionen som fiberförstärkt har.
Du vill inte ha 1000 lösa bitar under parketten efter 1 år.

Det viktigaste med att flytspackla på trägolv, är att spacklet får bästa möjliga fäste.(förutom rätt spackel)
Trät kommer att röra sig lite under årstiderna & spackel gillar/klarar inte "större" rörelser.

Så fiberförstärkt på trä & torka/tvätta av golvet noga innan med T-röd, prima ordentligt med koncentrerad golvprimer & borsta in torrbruk samtidigt, så hela ytan blir som ett grovt sandpapper.

J jawen skrev:
Man spacklar alltid med fiberförstärkt på trä, då man behöver den "armerade" funktionen som fiberförstärkt har.
Du vill inte ha 1000 lösa bitar under parketten efter 1 år.

Det viktigaste med att flytspackla på trägolv, är att spacklet får bästa möjliga fäste.(förutom rätt spackel)
Trät kommer att röra sig lite under årstiderna & spackel gillar/klarar inte "större" rörelser.

Så fiberförstärkt på trä & torka/tvätta av golvet noga innan med T-röd, prima ordentligt med koncentrerad golvprimer & borsta in torrbruk samtidigt, så hela ytan blir som ett grovt sandpapper.
Tack! Vad är bästa och billigaste spacklen man kan få tag på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.