Köpt ett radhus från 1966. I klädkammaren finns det ett linoliumgolv beståendes av plattor med något slags svart färg undertill. Kanske lim? Många av plattorna sitter löst och går lätt att lyfta bort. Tror ni detta är asbest? Är det farligt att riva upp plattor som sitter relativt löst? Min 5-årlige son har varit där inne och fått för sig att dra upp dessa så nu har jag lite panik.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Sådana plattor och svartlim kan innehålla asbest. Skicka in på analys för att veta säkert.
Ingen idé att få panik. De som fick asbestorsakad lungcancer var de som jobbade i ett dammoln av asbest. Enstaka små exponeringar är mindre farligt än att vara på en vältrafikerad gata. Det lär väl inte ha dammat när han lyfte upp plattorna.
Ingen idé att få panik. De som fick asbestorsakad lungcancer var de som jobbade i ett dammoln av asbest. Enstaka små exponeringar är mindre farligt än att vara på en vältrafikerad gata. Det lär väl inte ha dammat när han lyfte upp plattorna.
Ja, det ser ut som typiskt svartlim som ofta innehåller asbest. De gånger jag provtagit så är det nästan alltid asbest i sånt svart lim. Även plattorna i sig kan innehålla asbest som fyllmedel. Jag hade dock inte varit orolig, det dammar inte så länge ni inte börjar slipa eller borra i materialet.
Skulle du säga att det är ”säkert” att bara riva/lyfta bort dem? Planen är att lägga heltäckningsmatta i det rummet så vore skönt med ett jämnare underlag.BiFuel skrev:
Jag skulle gjort precis så, försiktigt ta bort plattorna utan att det dammar för mycket.H hobbybygg1 skrev:
Sedan målat över det svarta med nån billig färg innan mattan.
Det är inga stora mängder asbest i den svarta färgen och den är bunden så den är relativt säker.
Mitt golv i hallen såg exakt likadant ut, jag lade billigt laminatgolv direkt ovanpå.
I källaren var det också svart under plastgolv men där var det nog typ asfalt som "tätskikt".
Klicka här för att svara