Hej!

Dags att renovera badrummet i vårt hus byggt 1978! Badrummet är gissningsvis lika gammalt och är idag beklätt med plastmatta på både väggar och golv.
Hört att det finns risk för asbest i mattor (limmet?) från den tiden, trotts att det förbjöds 1976.

Vad tror byggahus.se? Finns det risk för asbest i dom här plastmattorna? Golvet ser ju inte ut att vara någon fara, men är osäker på det vita pappliknande materialet på väggen…

Borde jag skicka in provbitar på analys?

• Närbild av delvis borttagen plastmatta i ett gammalt badrum, visar flera lager inklusive ett pappliknande material på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammalt badrumsgolv med uppfläkt plastmatta och synligt lim eller pappliknande material under. Potentiell asbestfara diskuteras.
    Skapa konto
  • Gammalt badrum med vit plastmatta på väggen, delvis borttagen, avslöjar grått lager under; risk för asbest i limmet ifrågasätts.
    Skapa konto
  • Närbild av skadat vägghörn med lager av pappersliknande material och plastmatta, avslöjande potentiella gamla byggmaterial i badrum från 1978.
    Skapa konto
Jag skulle säga nej till asbest i detta, men det ända säkra sättet att vet är att skicka på analys.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Ser ut som helt vanlig, ren PVC-matta från tiden och även limmet är från tiden efter asbest-eran, enligt min åsikt alltså. Som tidigare skrev, man bör alltid skicka prov vid tvivel, eller som minst använda skyddsutrustning vid rivning.

Jag har samma plastmatta på spånskiva i mitt badrum, renoverat 1977. Ingen asbest där. Däremot är det asbestplastplattor i hallen som är renoverad ungefär samtidigt. Det är sådant som gör att skicka prov kan vara en god idé.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.