4 717 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
EPScement + XPS + Flytspackel - bra konstruktion?
Hejsan!
Jag har en källare där jag har ca 15 cm att spela på till färdig golvnivå. Gammalt golv är utbilat och det är hyfsat avjämnat.
Jag har överblivna cellplast skivor av typ XPS (200) som jag vill använda i konstruktionen.
Min ide går ut på att nerifrån och upp göra följande:
- Jämna av med EPScement ca 5 cm
- Lägga ut XPS skivorna
- Fästa golvvärmerör (17 mm) direkt i XPS skivorna
- Flytspackla ca 30 mm
- Klinkers
Vad tror ni om den konstruktionen? Har även ett par detaljfrågor:
- Behöver man flytspackla ovanpå EPScementen innan man lägger dit XPS skivorna? Man måste ju täcka EPScement inom 3 dagar för att förhindra för snabb utytorkning, men funkar det om man lägger XPS direkt på?
- Ska man fästa XPS skivorna i EPScementen eller ska man lägga dem flytande? Om man ska fästa, hur gör man bäst då?
- Och angående flytspacklingen, behöver man ett armeringsnät eller räcker det att man kör med fiberförstärkt flytspackel, typ Megaplan som säljs på Hornbach?
Tack på förhand.
Jag har en källare där jag har ca 15 cm att spela på till färdig golvnivå. Gammalt golv är utbilat och det är hyfsat avjämnat.
Jag har överblivna cellplast skivor av typ XPS (200) som jag vill använda i konstruktionen.
Min ide går ut på att nerifrån och upp göra följande:
- Jämna av med EPScement ca 5 cm
- Lägga ut XPS skivorna
- Fästa golvvärmerör (17 mm) direkt i XPS skivorna
- Flytspackla ca 30 mm
- Klinkers
Vad tror ni om den konstruktionen? Har även ett par detaljfrågor:
- Behöver man flytspackla ovanpå EPScementen innan man lägger dit XPS skivorna? Man måste ju täcka EPScement inom 3 dagar för att förhindra för snabb utytorkning, men funkar det om man lägger XPS direkt på?
- Ska man fästa XPS skivorna i EPScementen eller ska man lägga dem flytande? Om man ska fästa, hur gör man bäst då?
- Och angående flytspacklingen, behöver man ett armeringsnät eller räcker det att man kör med fiberförstärkt flytspackel, typ Megaplan som säljs på Hornbach?
Tack på förhand.
Hur stort rum rör det sig om totalt? Vad kommer det bli för belastning?
Delvis kommer användandet av XPS i din konstruktion likna de volymkroppar som finns i EPScements beskrivningar men med rätt stora skillnader totalt. Läs igenom deras konstruktionsförslag om du inte redan har gjort det. Generellt tror jag att om du gör en sådan konstruktion så måste du lägga/pressa ner din XPS på fuktig EPScement så du har största möjlig kontakt i mellan för att underlaget ska bli tillräckligt stummt. Att förlägga golvvärmen direkt på XPS med rörhållarskenor är inget problem, däremot tror jag du måste armera rätt ordentligt, tex med nät motsv 5150 eller kraftigare och denna skulle du kunna lägga på din golvvärmeslang. Dock tror jag att du måste upp i flytspackeltjocklek så du med når 40mm eller mer för att ha ett tillräckligt tjockt golv för att klara att det är fribärande. Fiberarmerat spackel tror jag inte är tillräckligt i sig om det inte är på en väldigt begränsad yta.
Finns det någon möjlighet att gräva ut mer nedåt?
Delvis kommer användandet av XPS i din konstruktion likna de volymkroppar som finns i EPScements beskrivningar men med rätt stora skillnader totalt. Läs igenom deras konstruktionsförslag om du inte redan har gjort det. Generellt tror jag att om du gör en sådan konstruktion så måste du lägga/pressa ner din XPS på fuktig EPScement så du har största möjlig kontakt i mellan för att underlaget ska bli tillräckligt stummt. Att förlägga golvvärmen direkt på XPS med rörhållarskenor är inget problem, däremot tror jag du måste armera rätt ordentligt, tex med nät motsv 5150 eller kraftigare och denna skulle du kunna lägga på din golvvärmeslang. Dock tror jag att du måste upp i flytspackeltjocklek så du med når 40mm eller mer för att ha ett tillräckligt tjockt golv för att klara att det är fribärande. Fiberarmerat spackel tror jag inte är tillräckligt i sig om det inte är på en väldigt begränsad yta.
Finns det någon möjlighet att gräva ut mer nedåt?
Rummet det gäller ska bli en hall om ca 7-8 kvm. Och nja, det går att gräva ur ytterligare men då blir det ett betydligt större projekt då det är stora stenar/berg som man stöter på.
Jag läste att LK har spårade XPS skivor för läggning på bärande golv och enligt deras monteringsanvisningar ska man ha minst 30 mm flytspackel ovanpå, för att sen kunna montera klinkers. De förordar armering, men bara 2.5 mm. Skillnaden för mig är ju att jag tänker lägga rören ovanpå XPS skivorna. Jag kan nog få plats med 40 mm flytspackel, vilket kanske är att föredra.
Det som jag inte lyckas utläsa är om man ska fästa XPS skivorna i underlaget eller om det ska läggas helt flytande.
Jag läste att LK har spårade XPS skivor för läggning på bärande golv och enligt deras monteringsanvisningar ska man ha minst 30 mm flytspackel ovanpå, för att sen kunna montera klinkers. De förordar armering, men bara 2.5 mm. Skillnaden för mig är ju att jag tänker lägga rören ovanpå XPS skivorna. Jag kan nog få plats med 40 mm flytspackel, vilket kanske är att föredra.
Det som jag inte lyckas utläsa är om man ska fästa XPS skivorna i underlaget eller om det ska läggas helt flytande.
Nu kan jag meddela hur jag gjorde.
Jag började med att jämna av med EPScement ca 5 cm. Jag gjorde avdragsbanor för att få det jämnt.
Därefter la jag ut ett tunt lager flytspackel som jag direkt la XPS skivorna på, dvs innan det torkat. Detta gjorde att skivorna blev helt stumma mot underlaget. På XPSen lade jag ut golvvärmeslang (16 mm) på slangen lade jag ut sk ROT-nät 4mm tjocka. Sen flytspacklade jag ca 4 cm. "Kakan" känns helt stum och blev väldigt slät och fint. Att flytspackla så pass tjockt verkar vara väldligt lätt, jag behövde inte göra mkt annat än att hälla ut så flöt det ut och nivilerade sig självt rikitgt bra.
Vet inte om armeringen egentligen behövdes, men den gör nog ingen skada iallafall..
Jag började med att jämna av med EPScement ca 5 cm. Jag gjorde avdragsbanor för att få det jämnt.
Därefter la jag ut ett tunt lager flytspackel som jag direkt la XPS skivorna på, dvs innan det torkat. Detta gjorde att skivorna blev helt stumma mot underlaget. På XPSen lade jag ut golvvärmeslang (16 mm) på slangen lade jag ut sk ROT-nät 4mm tjocka. Sen flytspacklade jag ca 4 cm. "Kakan" känns helt stum och blev väldigt slät och fint. Att flytspackla så pass tjockt verkar vara väldligt lätt, jag behövde inte göra mkt annat än att hälla ut så flöt det ut och nivilerade sig självt rikitgt bra.
Vet inte om armeringen egentligen behövdes, men den gör nog ingen skada iallafall..
Hej! Hur har din konstruktion fungerat? Jag har funderat på liknande lösning men hade primärt tänkt lägga xps i botten mot makadam och sen en 7-8cm eps-cement innan flytkakan. Men det låter ju bra att få skivorna att ligga stumt!R Roosen skrev:Nu kan jag meddela hur jag gjorde.
Jag började med att jämna av med EPScement ca 5 cm. Jag gjorde avdragsbanor för att få det jämnt.
Därefter la jag ut ett tunt lager flytspackel som jag direkt la XPS skivorna på, dvs innan det torkat. Detta gjorde att skivorna blev helt stumma mot underlaget. På XPSen lade jag ut golvvärmeslang (16 mm) på slangen lade jag ut sk ROT-nät 4mm tjocka. Sen flytspacklade jag ca 4 cm. "Kakan" känns helt stum och blev väldigt slät och fint. Att flytspackla så pass tjockt verkar vara väldligt lätt, jag behövde inte göra mkt annat än att hälla ut så flöt det ut och nivilerade sig självt rikitgt bra.
Vet inte om armeringen egentligen behövdes, men den gör nog ingen skada iallafall..
Det har funkat jättebra de här åren. På golvet lades klinkers. Har känts lika stumt över tid.K KlasseT skrev:
Klicka här för att svara