I
imre: Vilken färg ska man använda till att måla med?
0 svar · 927 läst
S
Svante Allhammar: Vi lade parkett i ask i kök och hall. Tre blivande tonåringar i köket dragandes stolar som hade de högre "tassarna" i plast. Fungerade väldigt bra och gör det fortfarande efter 10 år. Jag har väl bytt tassarna 5ggr under denna tid. Golvet börjar dock se slitet ut nu så det är väl bara att hyra en slipmaskin och köra ett varv.
3 svar · 1,7k läst
F
Frodda: Önskar jag kunde hjälpa dig, men precis som du säger..jag har bara knäckt säckar så de är svårt! Lättare ställa frågan i forumen delen för nya hus? Tänkte mer att där gör nog fler det..?
1 svar · 3,6k läst
F
Frodda: jag har iförsig betong platta.. men jag flytspacklade golvet efter värmeslingan Funkade perfekt lägga klinker på efter.
3 svar · 1,9k läst
H
Hockhult: Jo, då jag öste ut kolstybben utan skyddsmask kan jag säga att det är lite jobbigt efter, allt jag åt och drack smakade kol och jag snorade svart..... (fanns ingenstans att köpa en mask på en söndag så det fick gå)
4 svar · 2,7k läst
F
fam.hellberg: Tyvärr fick jag aldrig någon erfarenhet. Leveranstiden var 3 MÅNADER!!!
1 svar · 2,0k läst
P
para: Vi limmade matta i vår trappa för några veckor sedan. Började med limmet från mattaffären, ett kontaktlim där man skulle limma både på mattans baksida och på trappstegen, sen skulle man vänta ca 30-40min innan man la på mattan. Limmet var väldigt odrygt. 1l räckte till 5steg. Köpte sen billigare mattlim på K-rauta och det skulle bara dras ut på trappsteget. Mattan lade vi sen på
1 svar · 21,7k läst
A
AndersS: Det kan nog vara kvalitetsberoende. Ett klickgolv som har en lamellimmad stomme har väldigt lite egenrörelse och lägger du det med knappt 10mm avstånd mot vägg i ett så litet utrymme som friggebod ser jag inga problem. Har själv bara lagt Kährsgolv och inte sett några problem. Skulle kunna tänka mig att det är mera problem med ett billigt klickgolv som bygger sin stomme på en
1 svar · 6,2k läst
S
SvenD: Salt är allmänt en förening av en metall och en oxid, inte bara det vi vanligen kallar salt t.ex. bordssalt NaCl och vägsalt CaCl, utan även t.ex. CuO ärg och FeO, dvs rost. Har ingen expertis kring denna process, men det du finner på golvytan är sannolikt ett Kalsiumbaserat salt från cementen i betongen, som ansamlas på ytan genom fukttransport i golvet dvs Kalsiumkarbonat +
6 svar · 3,1k läst
Q
qrz: Vad behöver jag göra mer än flytspackla om jag väljer den vägen? Går det att måla direkt på spacklet eller rent av ha spacklet som det är? Eller kan man flyta med betong på något sätt, vad är skillnaden liksom...
2 svar · 1,9k läst
B
Blåzzet: Jag känner en golvläggare, han påstår att vitpigmeterde ekgolv bllir fula efter ca. 5-8 år.
2 svar · 6,4k läst
I
Ina-79: Hej! Jag håller på och helrenoverar min lägenhet och turen har nu kommit till att behandla mina golv. Jag har lagt in furuplank i ett rum och slipat upp gammal ekparkett i ett annat. jag har försökt få klarhet i hur jag ska behandla golven men blir inte klok på det hela. Alla rekommenderar mig olika behandling. Skursåpade furugolv, oljade ekgolv, fernissade furugolv, oljade ekgolv med
0 svar · 1,5k läst
C
_chrille_: [citat] Jag vet inte vad du har men jag har iaf råd med möbler, och har varken tennisbana eller jogging spår inomhus.:D Men visst är det hårt men inte springer man runt i sitt hem som man gör på en arbets, plats? Sen rent spontant brukar folk som kommer hem till en säga att det inte var så hårt som det trode att det skulle va.
8 svar · 9,8k läst
S
studio1004: Det mesta av plastmattan är borta men det verkar som om golvet var ojämnt under.
3 svar · 1,9k läst
M
Melpho: Det blir dels för högt, dels för mycket arbete då det kräver att jag skruvar golvspån på det. Kan det inte funka med nåt slags underlag som man normalt lägger under laminatgolv, det borde ju både göra det lite mjukare och samtidigt isolera en aning. Har sett sånt både på rulle och som skivor
2 svar · 1,2k läst
L
lubbe75: Är det någon som har erfarenhet av ett gammalt kärnfurugolv från Mörkaskog (nuvarande Rappgo gissar jag)? Vi har ett stort 70-talshus med ett sånt golv i hela huset. Golvplankorna består alltså av en kärna av spånskiva med träskikt limmade på båda sidorna. Det är stora breda plankor och varje planka greppar tag i sina grannar med not och fjäder, även på kortsidorna. Vi har två
0 svar · 1,6k läst
Snurre
Snurre: Lim och latexfog till springorna!
5 svar · 1,0k läst
·
S
stefan64: Skadan beror på ett gammalt vattenläckage i pumprummet (torrt där nu) och nu på senare tid även ett läckage från ett vattenrör inne på den lilla toan.
2 svar · 1,3k läst
M
Marksten: Tänkte på samma sak. Syns alla fotsteg? Det är ju många som har svarta helblanka plattor i badrum osv. Hur ser det ut efter några års användning?
4 svar · 1,2k läst
D
d-falk: jämfört med byggmax 3-stav ekparkett så tycker jag att Sarek en dröm att lägga. Även jämfört med ett golv i liknande prisklass som Tarkett Bravo måste jag säga att jag föredrar Forbo. //D
4 svar · 2,0k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det finns maskiner för polering av såna golv. Kolla med nån golvfirma som kanske hyr ut maskinerna också.
1 svar · 6,0k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Gulningen sitter nog som 1337 säger i lacken, så den behöver tas bort. De andra alternativen låter inte så vettiga.
2 svar · 1,2k läst
·
J
juvang: någon som vet?
1 svar · 961 läst
B
björn79: [citat] Aj då. Låter inte så bra. Hoppas jag slipper detta. Tack för svaret
3 svar · 4,5k läst
1337
1337: Lacka allt på en gång. Det blir riktigt störiga övergångar annars. Bl. a. så har Pallmann bra lacker. Öppettiden är bra på deras lacker vilket är att föredra om man ska lacka samman flera ytor. Andra som har bra lacker är Nanosol och Junckers.
2 svar · 1,6k läst
bjork_larsson
bjork_larsson: Utan att direkt ha någon vidare kunskap i detta område och med risk för "trådkapning", men frugan och jag är inne på samma linje som ni. Fast vi ska få fram golvet i hela huset, (gammalt hus från 1912). Våran tanke va hur som helst att om vi inte får fram hela golvet så skulle vi täcka det som du säger med foam och lägga ett nytt tunt "spånt" golv ovanpå. Om inte jag är helt ute
2 svar · 2,6k läst
J
Jan-Å: Jag hade lagt golv och golvvärme i hela rummet om inredning inte är på plats. Men frågan har diskuterats många ggr och hittills tror jag inte alla varit överens nån gång :)
5 svar · 1,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det går nog inte på annat sätt än att ta upp golvet och slå ihop det, möjligen med liten springa för ev. svällning och sen skarva i det som behövs vid bortre väggen sett från där man börjar.
5 svar · 29,3k läst
pinebar
pinebar: Eller en billig plastmatta. Lite beroende på förrådets storlek kan du kanske hitta en "stuvbit" med bra pris. Men ta inte en allt för billig. Vi har lagt en av de billigaste som finns på Hormbach som temporärt skydd på spånet i vårt kök. Den är mer som en något tjockare vaxduk. Det duger inte i ett förråd.
2 svar · 5,6k läst
D
d-falk: Hej. Heltäckningsmattor som är hellimmade kan sitta rätt rejält och även skikta sig. Prova skära remsor på 1-2 dm och dra loss. Går det för tungt så föreslår jag att du hyr en stripper. Det är en maskin som "skär" loss mattan från underlaget. Helt klart värt några hundringar för att underlätta.. //D
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.