Vi märkte för några veckor sen att vi hade fuktskador på golvet i vardagsrummet vid elementet. Golvet som var var ett äldre 3-stavs ekparkett som var c:a 30 mm tjockt.
Eftersom det är bosdatsrättsföreningens ansvar (deras element eller ledningar som läckte) så fick dom lösa det, det kom dit en rörmokare som bytte termostaten och nå mer. Sen kom det en snickare som rev upp golvet och skulle lägga i ett nytt.

Vi valde då ett 15 mm valnötsparkett från kährs (3stav montreal) och vi var inte där när han la i det nya golvet. När vi kom hem så märker vi att golvet sviktar på flera ställen och listerna sitter inte fast. När man går förbi vitrinskåpet så gungar det till rejält och det prasslar under golvet på flera ställen.

Jag ringde snickaren och han ville skruva fast möblerna i väggen först, vi accepterade inte det men nu vill han sätta dit en till list på den andra som ska hålla ner golvet. Vi är inte så kunniga men har hört runt lite.

Det är väl inte bra för ett trägolv att svikta så mycket pga att betongen under inte är slät? Brukar inte golvläggare se till att det är jämt? Hur borde vi göra nu?

Tack på förhand.

Kolla länken nedan från Kährs. I avsnittet "generella krav på undergolv" står klart och tydligt vilka krav som undergolvet ska uppfylla innan golvet läggs på plats. Har inte snickaren sett till att kraven varit uppfyllda utan lagt in golvet ändå så är knappast jobbet fackmässigt gjort. Ni kan ju alltid visa upp Kährs broschyr för snickaren och fråga lite försynt om kraven verkligen kan vara uppfyllda med tanke på svikten och se vad han svarar.

http://www.kahrs.se/SiteCollectionD...y/SE/Kahrs_Subfloors_UnderfloorHeating_SE.pdf

reliken skrev:
Jag ringde snickaren och han ville skruva fast möblerna i väggen först
Tillåt mig le.:D Ursäkta men mycket ska man få höra.

Troligtvis är det så att betongen under inte var speciellt rak, men med ett 30mm golv kan det diffa rejält utan att man märker det, Enklast i sådana fall som erat är att lägga ett undergolv eller flytspackla innan man lägger parketten.

Skruva fast möblerna.:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.