Jag har slipat och lackat ett furugolv "flödigt" 2ggr enligt golvaffärens instruktioner

Såär 2 veckor senare (i min stuga s ja har inte varit där) tycker ja att golvets yta är ite "sandpapprigt" på sina ställen (eller överlag till och med). vet ej om det är pga resing då det är första gången jag gjort detta....

Vad göra? Å ena sidan gör det mig inte så mkt men man vill ju göra rätt.

Dumm fråga kanske men kan man slipa över det med ett fin fint sandpapper typ 240 eller nått utan att lacka igen? elller vad gör man? lackar man igen känns det som likande problem uppstår,,,,...fast då tränger lacken inte ner till trät å andra sidan.....

Slipade du mellan lackningarna med ett fint papper?

Jag instämmer med GustavW, slipade du? När man slipat och lackar ett golv så brukar fibrerna i trä'et resa sig och man bör slipa efter varv ett. Men du borde kunna göra det efter lager 2, men då måste du nog lacka igen.

Men det finns säkert någon här med totalkoll på detta. Jag har "bara" egen erfarenhet av de misstag jag själv gjort ;-)

Helst ska man slipa mellan lackningarna, men det är absolut inte nödvändigt. Har jag bråttom slipar jag bara mellan andra och tredje lackningen.

Furugolv har en tendens att ge ganska ordentliga träresningar, så vore jag som dig hade jag blåst av allt med 120-papper och lackat igen så borde det bli bra.

Dessvärre får du nåog utgå ifrån att du hamnar att lacka en tredje gång om du vill få ett jämt lackresultat. Å andra sidan har du det väldigt väl förspänt när du lackat två gånger redan; det blir lättare att få det fint för varje lager lack :)

Vid sidan av det som sagts ovan kan det ju finnas andra orsaker till att en lackad yta blir 'sandpapprig'. När jag lackat har jag alltid varit väldigt noga med att få bort allt slipdamm. Min erfarenhet är att när man tror att man är färdig har man kommit halvvägs. Hur bar du dig åt för att få bort slipdammet? Är golvet gammalt så att det samlas damm mellan golvplankorna som kommer upp när du gick på det oslipade golvet? Hade du fönstret öppet och det blåste? När jag lackat med tvåkomponentslacker har det ibland kunnat bildas små luftbublor som är svåra att bli av med, men jag gissar att det inte är det i det här fallet.

Mvh
/Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.