När jag fogade mitt skrovliga mosaik-klinker (mörkgrått) med mörk grå fog, blev plattorna missfärgade.
Kört 2 olika syror men det är inte fogrester som sitter kvar utan pigmentet, utan ser ut som det är målat. Fogen i sig ser ok ut.

Rester som satt kvar på det blanka väggkaklet gick fint att ta bort med en rotborste och vatten typ. Lossar även lätt om man skrapar med en nagel osv.

Köpte det skrovliga golvet eftersom det fungerar som halkskydd tänkte jag, men har gett ett väldans merjobb. Läste nåt tips om sandpapper men mitt golv är ju som ett sandpapper redan, verkar inte som en bra ide, men har inga idéer kvar.
Syrorna (fosforsyra och lips klinkerrens, (saltsyra kanske)), verkade till viss del, det blev bättre, men jag än långt ifrån nöjd.
Fogen jag kört med är lip klinkerfog koksgrå.
/Bjarne

Hade liknande problem med mitt golv. Jag använde också Lip. För att få bort resterna tvättade jag noga med vanlig citronsyrapulver blandat med vatten. Jag lät syran ligga på i 15 min och skrubbade med en svamp med grön sida. Jag upprepade två gånger och när allt var torkat la jag på ett medel som heter Stone Bright. Medlet las på med trasa och löste upp de sista resterna. Medlet gav plattorna fin lyster och gav halkskydd men luktade jäkligt starkt.

Hoppas det löser sig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.